• naše weby..
  • ..
  • .

Národní síť
Zdravých měst České republiky

KUP TRIKO! Podpoř města v Zenu

Kopřivnice, Nový Jičín: Sdílení sdílených kol mezi městy

Města Nový Jičín a Kopřivnice spojila síly a společně zavedla systém sdílených kol, čímž podpořila ekologickou dopravu a mobilitu obyvatel. Projekt odstartoval se společností Nextbike, ale později přešla služba pod Rekolu, což přineslo nové výzvy i barvu kol, která vyvolala nečekané reakce. Sdílená kola jsou propagována v médiích i na sociálních sítích a města plánují jejich rozšíření do dalších obcí. Aktivita je financována z městského rozpočtu a její dopad je průběžně monitorován

Základní informace

Název obce/města/regionu: Kopřivnice, Nový Jičín
Příjmení, jméno: Mgr. Jiří Štěpán
Organizace: Město Kopřivnice
E-mail:
Telefon: 556 879 650, 731 505 959
Téma: Pěší a cyklistická doprava (vč. dalších typů nemotorové dopravy)

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?

V roce 2024 města Kopřivnice a Nový Jičín spustila společný pilotní projekt sdílených kol (bikesharing), s cílem nabídnout obyvatelům a návštěvníkům obou měst rychlou, ekologickou a moderní alternativu jak individuální automobilové, tak i veřejné autobusové dopravy.

Sdílená kola již nabízela řada měst, inovace tohoto projektu však spočívala ve spolupráci dvou nedalekých měst, která se rozhodla projekt nastartovat společně. Prvním důvodem bylo sdílení/rozložení fixních nákladů pro provozovatele, kterému stačí jedno „servisní centrum“ pro obě města a druhým důvodem bylo sečtení poptávky v obou městech, a tudíž objemové navýšení a výhodnější nabídková cena z pohledu provozovatelů služby.

Systém byl testován po dobu osmi měsíců (od poloviny dubna 2024 do konce ledna 2025), s možností navazujícího provozu a po vyhodnocení pilotní fáze, změně dodavatele služby, trvá dodnes.

Dílčí cíle obou měst:

  • Podpora udržitelné mobility — nabídka alternativy pro krátké a střední cesty v rámci měst i okolí.
  • Snížení emisí, provozních nákladů a dopravního přetížení — podporou přemístění některých cest z aut na kola.
  • Zlepšení dostupnosti a propojení mezi městy — díky spolupráci Kopřivnice a Nového Jičína lze kola využívat i pro přejezdy mezi městy.
  • Test provozuschopnosti a zájmu veřejnosti — pilotní provoz měl odhalit jak logistické, tak uživatelské výzvy, a sloužit pro rozhodnutí o dalším pokračování a rozvoj systému.

Výstupy:

  • V období pilotního testování bylo uživatelům k dispozici 75 kol rozmístěných na 30 stanovištích v každém městě.
  • Prvních 30 minut výpůjčky bylo zdarma, poté se účtovala částka 18 Kč za každou započatou půlhodinu.
  • Částka 18 korun byla stanovena na základě ceny jízdného MHD v Novém Jičíně, neboť vedení obou měst věřilo, že nízkým poplatkem motivuje i nerozhodné zájemce sdílená kola vyzkoušet.
  • Po změně provozovatele (viz kroky realizace níže) je v Kopřivnici na 46 stanovištích k dispozici přibližně 90 kol a v Novém Jičíně taktéž přibližně 90 kol na 43 stanovištích. Počet stanovišť je upravován jak s požadavky uživatelů, tak i provozovatele služby.
  • Prvních 30 minut výpůjčky je stále zdarma, poté se účtuje částka 20 Kč za každou započatou půlhodinu.
  • Pro přejezd mezi oběma městy je zdarma prvních 60 minut výpůjčky.

Kroky realizace:

  • Dohoda obou měst na společném projektu; výběr provozovatele (nextbike – na dobu určitou).
  • Instalace sítí stanovišť a rozmístění prvních kol v každém městě včetně místních částí.
  • Stanovení jednotných podmínek: půl hodina zdarma; stejná sazba po překročení.
  • Sledování zájmu veřejnosti, vyhodnocení dat o počtech výpůjček, vytíženosti jednotlivých stanovišť, délce jízdy a využití mezi městy.
  • Po ukončení pilotního projektu a novém společném výběrovém řízení na provozovatele, od února 2025 změna provozovatele (Rekola - pro období 2025-2026) s lepší cenovou nabídkou a několika vylepšeními. 
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?

Strategický plán rozvoje města Kopřivnice pro období 2023 - 2038 (Opatření C.2.3 Alternativy k automobilové dopravě)

Plán udržitelné městské mobility města Kopřivnice z roku 2019 (Opatření C8 - Bikesharing)

Strategický plán rozvoje města Nový Jičín 2021 – 2027 (Opatření C.4. Zajistit adaptaci města na klimatické změny)

Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? ANO

Začátek aktivity: 01.04.2024
Příloha

Rozpočet

Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? [tis. Kč] Nespecifikováno
Jak byla aktivita financována?

Provoz sdílených kol je financován z rozpočtu běžného roku obou měst. Cena za výpůjčku kola v obou městech je stejná, fakturace však probíhá samostatně pro každé město v měsíčních intervalech dle skutečně provedených výpůjček.

Detailní rozpis:

Náklady Kopřivnice:

  • provoz nextbike 04/24 - 01/25 cca 1.566 tis. Kč (72.697 výpůjček za 21,54 Kč vč. DPH)
  • 50% zadávací řízení 02/25 cca 60 tis. Kč
  • provoz Rekola 02/25 - 08/25 cca 544 tis. Kč (33.429 výpůjček za 16,27 Kč. vč. DPH)
  • realizace stanovišť sdílených ploch 0 Kč

Náklady Nový Jičín:

  • provoz nextbike 04/24 - 01/25 cca 1.287 tis. Kč (59 755 výpůjček za 21,54 Kč vč. DPH)
  • 50% zadávací řízení 02/25 cca 60 tis. Kč
  • provoz Rekola 02/25 - 08/25 cca 414 tis. Kč (25 455 výpůjček za 16,27 Kč vč. DPH)
  • realizace stanovišť sdílených kol 0 Kč Smlouvy máme podepsány do konce roku 2026.

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?

Na začátku je klíčové sladit očekávání měst či obcí, zda má jít o podporu turistiky, každodenní dojížďky, ekologické dopravy či všech cílů dohromady.

Sdílená kola by měla navazovat na veřejnou dopravu (vlak, autobus) a doplňovat ji, ne s ní soupeřit.

Uživatel by měl mít možnost půjčit si kolo v jednom městě a vrátit v druhém bez složité administrativy, půjde-li o společný projekt více než jen jedné obce. To je zásadní pro skutečnou funkčnost regionálního modelu.

Stanice musí být v blízkosti zastávek MHD, škol, úřadů, obchodních center a kulturních zařízení.

Pokud možno doplnit systém o bezpečné cyklostezky nebo pruhy.

Je potřeba jasně nastavit provozní pravidla, odpovědnosti i sankce.).

Je nutné také komunikovat s občany. Pokud obce propagují systém dohromady, působí to jednotně a přehledně pro uživatele. Občané by měli vědět, že systém zlepšuje dopravu, šetří životní prostředí a podporuje zdravý životní styl.

Výhodné je oslovit instituce, které mohou být velkými uživateli – studenti, zaměstnanci, firmy.

Sledovat počet výpůjček, trasu využívání a vytíženost stanic. To pomůže včas reagovat (např. přidat další stanici).

Sbírat názory uživatelů, případně testovat pilotní projekty před plným rozšířením.

Začít s menším počtem stanic, ověřit fungování a podle zájmu rozšířit.

Dostupnost servisního týmu a pravidelná údržba kol jsou nutné pro důvěru uživatelů.

Mobilní aplikace, platby kartou či možnost využití karty IDS posílí atraktivitu. 

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? Model spolupráce mezi dvěma blízkými městy – společné zadávání veřejné zakázky, společné podmínky, cenová výhoda díky většímu rozsahu.
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? Během pilotního testování byla řešena otázka možnosti zkrácení stávajícího půlhodinového limitu, kdy půjčovné za uživatele hradí město. Ne kvůli snižování nákladů na službu, ale s cílem dosáhnout toho, aby kola sloužila skutečně pro dopravu z místa A do místa B, a ne jako zábava. S ohledem na dojezdové časy do místních části obou měst, byl však kratší nabízený limit 15 min vyhodnocen jako mnohdy hraniční a tudíž bylo původní nastavení ponecháno.

Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila?

Pilotní provoz překonal očekávání v obou městech. Během 6 měsíců bylo zaregistrováno 46 988 výpůjček. Důkazem zájmu o službu byl také okamžik, kdy veřejnost začala sama navrhovat další místa pro zřízení nových stanovišť. Jedno takové bylo dokonce zřízeno poblíž vlakového nádraží ve Štramberku (jen pár metrů od hranice města Kopřivnice). Zřízení tohoto stanoviště bylo možné díky vstřícnosti města Štramberk, které vybudovalo zpevněnou plochu i soukromé společnosti, které patří přístupová komunikace.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? Prozatím nebyl.
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? Město Kopřivnice i Nový Jičín mají v plánu provoz sdílených kol zajišťovat i nadále, tedy po skončení smlouvy se stávajícím provozovatelem. Vzhledem k projevenému zájmu některých okolních měst a obcí hlavně na trase mezi Novým Jičínem a Kopřivnicí je potenciál rozšířit službu i tam.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?

Mimo webových stránek a sociálních sítí (FB, IG) obě města ke komunikaci s médii využívají také tradiční tiskové zprávy i články v místních novinách (týdeník Kopřivnické noviny, měsíčník Novojičínský zpravodaj). Několik reportáží bylo odvysíláno i v Kabelové televizi Kopřivnice. Pro komunikaci s občany obě města využívají služby MUNIPOLIS.

Krátké video z FB z počátků spolupráce

Na sdílená kola upozorňujeme také v rámci kampaně Do práce na kole při společném fotografování 2024:  a 2025 

TZ 4. 11. 2024 Sdílená kola budou pokračovat i v dalších letech

TZ 19. 1. 2025: Službu sdílených kol bude ve městě zajišťovat společnost Rekola

Reportáž z 8. 2. 2025: Vyhrála nová společnost, sdílená kola jsou na dva roky růžová

Příloha:

Aktéři

Název: Město Nový Jičín
IČO nebo jiný registrační údaj: 00298212
Adresa: Masarykovo nám. 1/1, 74101, Nový Jičín
Web: https://www.novyjicin.cz/

Další aktéři

Název:Město Kopřivnice
IČO nebo jiný registrační údaj:00298077
Adresa:Štefánikova 1163/12, 74221, Kopřivnice
Web:https://www.koprivnice.cz/
Detailně zpracované dobré praxe

Kopřivnice

/ další dobré praxe

Nový Jičín

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe

TISK
i