Vimperk
Znak Vimperk

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

Vimperk

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast rozvoje"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Strategický plán města Vimperk 2021-2030

Strategický plán města Vimperk 2021-2030
1.Ekonomický rozvoj
1.1Ve městě se výrazně navyšuje podíl osob zaměstnaných v odvětvích s vyšší přidanou hodnotou
1.1.1Budování značky „Vimperk na Šumavě“ jako perspektivního města pro odvětví nové ekonomiky nebo pro subjekty kulturních a kreativních odvětví na národní úrovni i u sousedů v Bavorsku a Horním Rakousku
1.1.2Aktivní uplatňování politiky podpory zaměstnanosti v odvětvích s vyšší přidanou hodnotou, spolupráce s CzechInvest, hospodářskými komorami
1.1.3Podpora vzniku pracoviště terciálního vzdělávání nebo vědy a výzkumu ve městě v návaznosti na odvětví místních zaměstnavatelů
1.2Rozvoj maloobchodu a služeb přispívá k místnímu ekonomickému rozvoji
1.2.1Koordinace vzniku nových maloobchodní prostorů v jádru města
1.2.2Budování značky „Vimperk město nákupů“, vytváření aktivního marketingu na podporu místních živnostníků
1.2.3Cílené zohledňování potřeb živnostníků a podnikatelů při rozvoji města (plánování mobility, veřejných prostranství, městského marketingu)
1.3Ve Vimperku je finančně dostupné a atraktivní bydlení pro všechny skupiny obyvatel
1.3.1Zohlednění požadavků/potřeb na různé typy bydlení v územně plánovací dokumentaci a při rozhodování města
1.3.2Výstavba městských bytů pro nájemní bydlení
2.Kvalita života a sociální rozvoj
2.1Vzdělávací instituce ve Vimperku mají vysokou úroveň, jsou oblíbeny i mezi žáky a studenty spádové oblasti
2.1.1Doplnění kapacity předškolního vzdělávání dle demografické prognózy a potřeb rodin (Vimperk + spádová oblast)
2.1.2Pokračující modernizace a zkvalitňování výuky dle potřeb žáků základních škol
2.1.3Rozvoj středoškolského vzdělávání s ohledem na situaci na pracovním trhu, zatraktivnění technických oborů, spolupráce s místními zaměstnavateli
2.2Lékařská a sociální péče ve městě je adekvátní potřebám obyvatel a demografickým změnám (stárnutí populace, nárůst počtu obyvatel), kapacity Vimperku zohledňují potřeby celé spádové oblasti
2.2.1Postupný rozvoj prostorů pro lékařskou péči
2.2.2Aktivní politika města v zajištění dostupné lékařské péče
2.2.3Průběžné navyšování kapacit pobytových sociálních služeb s ohledem na prognózu demografického vývoje
2.2.4Dotvoření zázemí pro komunitní aktivity různých skupin obyvatel a pro poradenství a podporu občanek a občanů při řešení složitých životních situací
2.3Město žije čilým kulturním a komunitním životem, některé místní akce a subjekty kulturních a kreativních odvětví přispívají k budování značky města na regionální (případně i národní) úrovni
2.3.1Uplatňování politiky rozvoje kultury a kreativních odvětví ve městě, systematický rozvoj komunitně-kulturní infrastruktury s ohledem na potřeby obyvatel a finanční udržitelnost (návaznost na rozvoj cestovního ruchu, prohloubení přeshraniční spolupráce)
2.3.2Vznik interpretačního centra Steinbrenerova tiskárna s výstavním prostorem
2.4Podmínky pro sportovní vyžití ve Vimperku uspokojují svým rozsahem a kvalitou místní obyvatele a jsou i hlavní atraktivitou cestovního ruchu
2.4.1Rozvoj sportovní infrastruktury města pro všechny skupiny obyvatel v souladu s plánem rozvoje sportu
2.4.2Rozvoj sportovně-rekreačního areálu Vodník s ohledem na ochranu přírodních hodnot
3.Udržitelný územní rozvoj a ochrana přírodních hodnot
3.1Územní rozvoj města se primárně soustředí na vnitřní rezervy, rozvoj zastavitelných ploch je koordinovaný a naplňuje strategické priority města (dostupnost bydlení, ochrana přírodních hodnot, udržitelnost nákladů na infrastrukturu)
3.1.1Posílení role samosprávy jako koordinátora územního rozvoje, soukromých a veřejných investic, příprava podnětů pro úpravy územně plánovací dokumentace dle strategických priorit města
3.1.2Aktualizace územního plánu tak, aby inicioval rozvoj, který je v souladu se strategickými prioritami města
3.1.3Koordinované doplnění klíčové infrastruktury v osadách (kanalizace, vodovod, úprava veřejných prostranství) s ohledem na ochranu přírodních hodnot
3.1.4Doplnění chybějící infrastruktury a její průběžná obnova ve městě Vimperk
3.2Veřejná prostranství vhodně dotvářejí obraz města, poskytují komfort pěším a cyklistům, nabízejí nezbytné pobytové kvality, jsou v rámci možností bezbariérová a propojují město s krajinou
3.2.1Dotvoření osy podél řeky Volyňky jako páteřní pěší a cyklistické trasy propojující hlavní čtvrti města v severojižním směru, dotvoření okolí (doplnění pěších vazeb v ul. Pasovské/ Pražské, návaznost na návštěvnické centrum při Pražské ul.)
3.2.2Transformace území Volnočasového areálu Vimperk a jeho okolí (vymezení ul. Sušická, 1. máje a Nad Stadionem), transformace ul. Sušické v městskou třídu (definice hran, aktivní parter)
3.2.3Revitalizace veřejných prostranství tvořících bezprostřední okolí státního zámku Vimperk s důrazem na jejich potenciál pro cestovní ruch
3.2.4Revitalizace Špidrovy ulice jako jednoho z hlavních veřejných prostranství města, které vytváří obraz města, zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu
3.2.5Revitalizace veřejných prostranství na sídlišti Míru, na tzv. „Starém sídlišti“ a v lokalitě Karla Weise a Sklářská
3.2.6Revitalizace ul. 1. máje a ul. Pivovarská až po křížení s ul. V Podzámčí jako hlavní společenské a obchodní tepny města
3.3Město není nadměrně zatěžováno automobilovou dopravou, vzrůstá atraktivita a provázanost alternativních modů dopravy
3.3.1Uplatňování politiky udržitelné mobility s důrazem na integraci všech modů dopravy, koordinace dopravního a územního plánování, včasné zohlednění cílů mobility v zadání všech rozvojových projektů včetně požadavků na bezbariérovost
3.3.2Vznik a realizace koncepce dopravy v klidu pro celé území města
3.3.3Výstavba návštěvnického centra s parkováním při silnici I/4
3.3.4Rozvoj cyklistické infrastruktury na území města
4.Rozvoj cestovního ruchu jako nástroj revitalizace centra města
4.1Vimperk na Šumavě je oblíbenou destinací tuzemských i zahraničních turistů, kteří zde mají letní i zimní základnu pro poznávání Šumavy a Pošumaví a užívají komfort středověkého města s rozvinutými službami
4.1.1Založení efektivního marketingu cestovního ruchu města Vimperku
4.1.2Prohlubování spolupráce mezi hlavními aktéry cestovního ruchu ve městě (samospráva, NPÚ, Správa NP Šumava, provozovatelé gastro a ubytovacích služeb)
4.1.3Rozvíjení personálních kapacit a dovedností spojených s nabídkou služeb cestovního ruchu na úrovni samosprávy (např. Informační centrum Vimperk) a poskytovatelů služeb
4.1.4Dotvoření systému turistické infrastruktury: návštěvnické centrum při silnici I/4, navazující navigační systém městem
4.1.5Rozvoj zážitkových turistických a cyklistických tras a okruhů Vimperkem a jeho okolím s ohledem na místní ekonomický rozvoj
4.1.6Zlepšení propojení města s cíli v NP Šumava a bavorském příhraničí
5.Efektivní správa města
5.1Financování investičních akcí a provozu samosprávy a jí založených firem bude dlouhodobě udržitelné, podíl nedaňových příjmů města bude narůstat
5.1.1Financování investičních akcí města s ohledem na strategické priority rozvoje (jejich dopad na sociální a ekonomický rozvoj), návratnost investic a související provozní náklady
5.1.2Kampaň motivující obyvatele k nahlášení trvalého pobytu ve Vimperku
5.1.3Zvyšování nedaňových příjmů města
5.2Vimperk snižuje zátěž životního prostředí spojenou s chodem města
5.2.1Zvyšování energetické efektivity budov města a jím založených organizací
5.2.2Průběžná modernizace odpadového hospodářství s cílem snižovat podíl netříděného komunálního odpadu
5.3Město efektivně komunikuje se všemi cílovými skupinami, uplatňuje prvky e-governance pro snazší komunikaci s občany, zaměstnanci úřadu a zřizovaných a založených organizací dosahují vysoké míry profesionality
5.3.1Efektivní komunikace se všemi cílovými skupinami
5.3.2Elektronizace vybraných služeb veřejné správy a kybernetická bezpečnost
5.3.3Průběžný rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě
TISK
i