KRAJ ÚSTECKÝ
Znak KRAJ ÚSTECKÝ

Web provozuje NSZM ČR

KRAJ ÚSTECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Priorita"
1.1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2016-2020

1. Strategie rozvoje regionálního školství v kraji

1.1 Předškolní vzdělávání

1.1.1 Podpora zvyšování kapacit mateřských škol
1.1.2 Podpora zřizování přípravných tříd základních škol
1.1.3 Podpora realizace projektů v rámci ESIF zaměřených na vybudování pozitivního vztahu k technice, přírodě a posilování kreativity a manuální zručnosti dětí

1.2 Základní vzdělání

1.2.1 Umožnění zvyšování kapacit ZŠ
1.2.2 Podpora DVPP v oblasti spec.pedagogiky a práci s žáky se SVP
1.2.3 Podpora zvýšení kvality a intenzity kariérového poradenství na ZŠ, zejména v rámci ESF
1.2.4 Podpora spolupráce ZŠ se SŠ a zaměstnavateli při realizaci praktické výuky

1.3 Střední vzdělávání

1.3.1 Podpora odborného vzdělávání , zejména polytechnických a řemeslných oborů - s vyšší poptávkou po absolventech na trhu práce
1.3.2 Podpora zavádění nových metod a postupů do výuky pro zvýšení atraktivity a efektivity vzdělávání v technických a přírodovědných oborech vzdělávání
1.3.3 Podpora spolupráce ZŠ - SŠ - VŠ - zaměstnavatelé

1.4 Vyšší odborné vzdělávání

1.4.1 Podpora VOŠ z pohledu dlouhodobých potřeb trhu práce
1.4.2 Zařazení nebo posílení oboru vzdělání pouze v případě náhrady jiného atraktivního oboru nebo oboru, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce
1.4.3 Podpora zlepšení materiálně technických podmínek přírodovědných a technických oborů vzdělání VOŠ, zejména z prostředků ESIF

2. Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

2.1 Síť škol samostatně určených pro vzdělávání žáků se SVP a žáci individuálně integrovaní

2.1.1 Aktualizace a následná realizace Strategie na vytvoření ucelené soustavy škol pro vzdělávání žáků se SVP v ÚK.
2.1.2 Podpora systémového metodického vedení a DVPP v oblasti logopedických vad, včetně podpory zajištění vybavení škol kompenzačními pomůckami

2.2 Změny a opatření ve speciálním školství a vzdělávání žáků se SVP

2.2.1 Úprava ŠVP
2.2.2 Podpora zajištění kvalitních školních pomůcek, modernizace školních prostor
2.2.3 Podpora projektů, zejména s ESIF, vedoucí k usnadnění procesu inkluze
2.2.4 Vytvoření základních předpokladů pro proces inkluze ve všech školách hlavního vzdělávacího proudu
2.2.5 Podpora rozšíření sítě školních psychologů a speciálních pedagogů

2.3 Asistenti pedagoga

2.3.1 Podpora průběžného vzdělávání asistentů pedagoga, zajištění metodického vedení na území kraje

3. Vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných

3.1 Vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných

3.1.1 Zajištění a analýza potřeby služeb ve školách a školských zařízení ve vztahu k péči o děti a žáky mimořádně nadané
3.1.2 Vytváření podmínek pro práci krajských koordinátorů péče o děti a žáky mimořádně nadané

4. Další vzdělávání a další vzdělávání pedagogických pracovníků

4.1 Další vzdělávání v Ústeckém kraji

4.1.1 Podpora systému dílčích kvalifikací podle zákona č.179/2006Sb.
4.1.2 Podpora škol a vzdělávacích institucí, které poskytují další vzdělávání v souladu se strategií kraje
4.1.3 Motivace hospodářské komory a dalších zaměstnavatelských sdružení a svazů k provázání spolupráce škol a firem v oblasti dalšího vzdělávání
4.1.4 Vytváření podmínek pro získání, změnu, rozšíření či zvýšení kvalifikace dospělých obyvatel kraje podporou činnosti středních škol jako autorizovaných osob podle zákona č. 179/2006 Sb. a podporou výstupů projektů UNIV

4.2 Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)

4.2.1 Zaměření programů DVPP na aktuální školskou legislativu s cílem vytvářet právního vědomí v prostředí škol, bezpečnost práce ve školských zařízení, na výuku dětí, žáků a studentů se SVP
4.2.2 Zahrnutí pedagogických pracovníků v dětských domovech, výchovných ústavech, základních uměleckých škol do vzdělávání dalších pedagogických pracovníků

5. Systém poradenských služeb

5.1 Pedagogicko - psychologické poradny

5.1.1 Rozšíření spolupráce se školami - vyšetření, projednávání doporučení
5.1.2 Analýza potřeb poradenských služeb ve školách a školských zařízení
5.1.3 Podpora významu preventivních služeb v poradenství, koordinace a harmonizace aktivit zaměřených na primární prevenci rizikového chování
5.1.4 Zavedení systému v metodickém vedení s vysokou mírou odbornosti a v případě podpory ze strany MŠMT zřízení centra nabídky výpůjček kompenzačních a didaktických pomůcek, speciálních učebnic apod.

5.2 Speciální pedagogická centra

5.2.1 Posílení role SPC v procesu dalšího rozvoje inkluzivního vzdělávání zejména v oblasti zařazování dětí a žáků se zdravotním postižením do hlavního vzdělávacího proudu
5.2.2 Vybavení SPC diagnostickými nástroji a zajištění dostatečného množství kvalifikovaných pracovníků
5.5.3 Podpora vzniku sítě logopedických poraden v MŠ a ZŠ.
5.5.4 Zajištění průběžné vzájemné spolupráce všech poradenských pracovišť v kraji při zajištění péče pro děti a žáky se SVP

6. Základní umělecké, zájmové a jazykové vzdělávání

6.1 Základní umělecké školy

6.1.1 Podpora navyšování kapacit ZUŠ v lokalitách, kde nepůsobí jiné ZUŠ s volnou kapacitou, v souladu s demografickým vývojem
6.1.2 V případě zájmu podpora předání zřizovatelských funkcí ZUŠ, které zřizuje Ústecký kraj, obcím

6.2 Střediska volného času

6.2.1 Vytváření podmínek pro rozvoj zájmového vzdělávání a zájmové činnosti dětí a mládeže jako účinných nástrojů prevence sociálně patologických jevů
6.2.2 Zachování minimálního počtu DDM zřizovaných Ústeckým krajem z důvodu plnění úkolů z MŠMT ČR v přenesené působnosti
6.2.3 Podpora příkladů dobré praxe v oblasti zájm.vzdělávání s využitím výstupů projektů OP VK

6.3 Školní družiny a školní kluby

6.3.1 V odůvodněných případech navyšování kapacit školních družin a školních klubů v souladu s demografickým vývojem

6.4 Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky

6.4.1 Zkvalitňování výuky

7. Multikulturní výchova

7.1 Multikulturní výchova

7.1.1 Podpora výuky znakové řeči a Braillova písma v řadách budoucích pedagogů na pedagogických středních školách
7.1.2 Podpora projektů především z ESF zaměřené na inkluzivní a multikulturní výchovu žáků, pedagogů a rodičů

8. Prevence rizikového chování

8.1 Posílení pozice metodika prevence ve škole, třídního učitele v rámci minimálního preventivního programu, sledování dodržování platné legislativy ve školách a školských zařízení, spolupráce s ČŠI

8.1.1 Začlenění programů specifické primární prevence do výuky
8.1.2 Financování akreditovaného studia k výkonu specializovaných činností prevence rizikového chování
8.1.3 Podpora vzniku a vzdělávání preventivních týmů škol
8.3.4 Realizace adaptačních kurzů pro žáky prvních ročníků SŠ a VOŠ

9. Ústavní a ochranná výchova

9.1 Ústavní a ochranná výchova

9.1.1 Uvést počty rodinných skupin do souladu s platnou legislativou
9.1.2 Ve spolupráci s orgány z oblasti sociální práce a školství provést případné další úpravy kapacity dětských domovů v souladu se skutečnou potřebou
TISK
i