hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
"Cíl"
1 "Princip"
1.1 "Úkol"

Zásady dopravní politiky hl. m. Prahy (1996)

Cílem dokumentu je postupné vytvoření dopravního systému, schopného zajistit přepravní potřeby hlavního města Prahy i v dlouhodobém výhledu.

1 Provoz a rozvoj dopravní infrastruktury Prahy a jejího zájmového území řídit a plánovat jako jeden celek dle jednotné dopravní politiky v úzké spolupráci všech dotčených orgánů samosprávy a státní správy.

1 Zajišťovat finanční prostředky potřebné pro pokrytí nákladů na provoz dopravního systému města, jeho údržbu, nezbytné inovace a další rozvoj.
2 Ve spolupráci se všemi dotčenými správními orgány vymezit území pražského dopravního regionu, dohodnout zásady řízení provozu a rozvoje dopravního systému v jeho působnosti a stanovit kompetence jednotlivých stupňů státní správy i samosprávy v oblasti dopravy.

2 Rozvoj dopravního systému zajišťovat ve vzájemném souladu s rozvojem sídelní soustavy, jak co do kapacit, tak co do času. Vhodným urbanistickým řešením, založeným na koexistenci různých funkcí v území, směřovat ke snižování přepravních nároků ve městě a jeho okolí,a vytvářet tak základní předpoklady pro omezování negativních vlivů provozu dopravy na životní prostředí. Usilovat o to, aby území s vysokou hustotou osídlení a velkou nabídkou pracovních příležitostí byla obsluhována kolejovou hromadnou dopravou.

3 Dopravní infrastrukturu koncipovat, rozvíjet a řídit jako komplexní systém všech doprav, které se musí vzájemně doplňovat a jež musí racionálně spolupracovat.V jednotlivých částech území zajišťovat přepravní potřeby způsobem adekvátním jeho funkčnímu využití, charakteru zástavby a požadavkům tvorby a ochrany životního prostředí

3 Prosazovat sjednocení přepravních a tarifních podmínek hromadných doprav působících na území dopravního regionu a zlepšení integračních vazeb v síti hromadných doprav na území města.

4 Pro obsluhu centra města vytvářet takové podmínky, aby rozhodující část nároků na přepravu osob mohla být uspokojena hromadnou dopravou. Individuální automobilovou dopravu je v centru města naopak nutno účinně regulovat. V přepravě nákladů lze připustit pouze nezbytnou dopravu zásobovací.

4 V komunikační síti města zajistit preferenci osobní hromadné dopravy před dopravou automobilovou.
5 Stabilizovat organizační a tarifní podmínky pro kombinovaný způsob dopravy P+R. Určit správce a hlavního provozovatele a zahájit provoz systému P+R.
6 Zahájit práce směřující k zajištění legislativní základny, která umožní prosazovat na území města veřejný zájem v oblastech
* financování provozu a rozvoje dopravního systému města,
* provozu vnější autobusové dopravy,
* dopravy v klidu,
* omezování aktivit indukujících nákladní dopravu v nevhodných lokalitách,
* provozu silničních vozidel používajících ke svému pohonu médií šetrných k životnímu prostředí,
* zachování dosavadních a vzniku nových pasáží a podloubí v soukromých domech, pokud jsou pro zajištění pěšího provozu přínosné.

5 Provoz i rozvoj dopravního systému posuzovat nejen s ohledem na zajištění potřebné dopravní kapacity, ale zejména dbát na to, aby dopravní systém jako celek pracoval bezpečně a při zajištění dostatečné kvality všech jeho jednotlivých částí, jejich vzájemných vazeb i vztahů vůči uživatelům systému, tj. cestující veřejnosti a přepravcům.

6 Dbát na správný a proporcionální vývoj jednotlivých částí dopravního systému a jeho technickou základnu udržovat na úrovni odpovídající stavu technického rozvoje. Při zajišťování přepravních potřeb města a zájmového území preferovat provoz a rozvoj těch druhů doprav a dopravních systémů, které jsou příznivé pro tvorbu a ochranu životního prostředí.

7 Zajistit dokončení rozhodujících rozestavěných dopravních staveb a pokračovat v dopravní výstavbě zejména realizací dalších provozních úseků tras metra, tramvajových tratí, komunikačních úseků a záchytných parkovišť.
8 Zahájit postupnou inovaci a modernizaci stávající infrastruktury městské hromadné dopravy, zejména obnovu jejího vozového parku.
9 Stabilizovat koncepci dopravního režimu v centru města, zejména na území památkové rezervace pro období nejbližších patnácti let. Tuto koncepci založit na účinné regulaci automobilového provozu a uplatnění zón placeného stání.
10 Dokončit inovaci světelných signalizačních zařízení, zahájit přípravu a realizaci integrovaného informačního a řídícího systému městského silničního provozu.
11 Docílit, aby policie radikálně zvýšila účinnost dozoru nad dodržováním pravidel silničního provozu a opatření přijatých v organizaci dopravy na městském území.
12 Usilovat o to, aby České dráhy lépe využívaly své pozemky pro dopravní obsluhu města, zajistily výstavbu tzv. Nového spojení včetně napojení Masarykova nádraží a provedly obměnu příměstských jednotek používaných v pražské oblasti.

7 Zvláštní pozornost věnovat zajištění bezpečného a pohodlného pohybu pěších a dbát,aby dopravní systém byl spolehlivě a snadno použitelný i pro děti a osoby s omezenou pohyblivostí a se sníženými orientačními možnostmi.

8 Rozhodnutí týkající se provozu a rozvoje dopravního systému přijímat na základě analýz zajišťovaných odbornými městskými organizacemi, založených na výsledcích průzkumů a prognózách očekávaného stavu. Pro tyto účely obhospodařovat speciální databázi aktuálních dopravně inženýrských dat.

13 Zajišťovat aktualizaci databáze obsahující údaje potřebné pro inženýrskou a plánovací činnost v oblasti řízení provozu a rozvoje dopravního systému města a okolí a následné zpracování prognózy rozvoje dopravy.

9 Soustavně spolupracovat s veřejností s cílem dosáhnout co nejvyšší míry informovanosti a spoluúčasti obyvatel na tvorbě dopravní politiky města.

TISK
i