hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategický cíl"
1.1 "Opatření"
1.1.1 "Aktivita"

Koncepce příjezdového cestovního ruchu hl. m. Prahy (2020)

Koncepce příjezdového cestovního ruchu hl. m. Prahy (2020)
1.Péče o zájmy Pražanů
1.1Komunikovat a spolupracovat s Pražany
1.1.1Zajištění systému krizové komunikace s Pražany pro případy problémů či konfliktních situací způsobených turismem.
1.1.2Systematická komunikace s Pražany, jak s obyvateli, tak s podnikateli v cestovním ruchu.
1.1.3Koncepční podpora udržitelného rozvoje nočního života v místech s minimálními dopady na život místních obyvatel.
1.1.4Budování a rozvoj spolupráce s bezpečnostními složkami města a státu v oblasti cestovního ruchu, mj. s cílem navýšit kapacity v přetížených oblastech. Iniciovat změnu legislativy s cílem umožnit zajištění dostatečných personálních kapacit.
1.1.5Vytvořit strategii pro případ opakování pandemie či jiných živelných katastrof.
1.1.6Usnadnění a podpora přístupu Pražanů, obyvatel i podnikatelů v cestovním ruchu ke kulturnímu dědictví města s cílem podporovat jejich vzdělávání a identitu s městem.
1.1.7Zajištění rovnováhy kulturního, komunitního a turistického využívání kulturních památek města.
1.1.8Minimalizace znečištění ovzduší, vody a půdy a vytváření odpadu generovaných návštěvníky a podniky v cestovním ruchu.
1.2Podporovat a budovat pozitivní vztahy mezi místní a návštěvnickou komunitou
1.2.1Informační a osvětové kampaně mezi návštěvníky o limitech, pravidlech a kultuře chování v Praze.
1.2.2Podpora budování vztahu domácích i zahraničních návštěvníků k místní kultuře a komunitě.
2.Péče o veřejný prostor
2.1Pečovat o estetiku veřejného prostoru a jeho citlivé využívání
2.1.1Kontrola a vymáhání pravidel pro umisťování a vizuální styl reklamy, značení provozoven a dalších turistických značení v Pražské památkové rezervaci a jejich důsledná kontrola a vymáhání.
2.1.2Rozvoj městské turistické infrastruktury (P+R, městský mobiliář, veřejná WC, informační tabule, informační centra apod.)
2.1.3Jednání s centrálními orgány státu s cílem vyřešit nové služby v cestovním ruchu, zejména v oblasti ubytování, dopravy či průvodců.
2.1.4Vést dialog s online platformami zejména v oblastech ubytování a dopravy s cílem minimalizovat negativní dopady jejich podnikání v Praze.
2.1.5Zapojování umělců, kreativních tvůrců a inovátorů do obnovy, rozvoje a využívání veřejného prostoru s důrazem na podporu kvality trávení volného času Pražanů.
2.1.6Reinvestice zisků z cestovního ruchu do kultury a údržby památek a úprav veřejného prostoru v jejich okolí, především v oblasti turisticky exponovaných míst.
2.1.7Péče o kvalitu městských akcí (vánoční trhy apod.).
2.1.8Budování kvalitní kulturní, vzdělávací či sportovní infrastruktury mimo centrum města.
2.2Zajistit prostupnost dopravy
2.2.1Regulace či jasná pravidla turistických dopravních prostředků a nastavení jasných pravidel a míst, kde mohou být využívány, a to s cílem zajistit plynulost pozemní a lodní dopravy i tras pro pěší chůzi.
2.2.2Zefektivnění dopravy využíváním MHD pro cestovní ruch.
2.2.3Zlepšení informovanosti turistů o možnostech dopravy pro Praze.
2.2.4Zajištění dostupnosti zejména do městské části Praha-Troja propojením obou břehů Vltavy.
3.Péče o destinaci
3.1Inovovat produkty cestovního ruchu
3.1.1Tvorba alternativních turistických tras, postavených na kvalitních cílech, eliminujících přílišnou koncentraci zahraničních návštěvníků na tradičních místech.
3.1.2Stavět budování značky Prahy na autenticitě, vyplývající z kultury, kultivovanosti, historického dědictví a vlastního životního stylu Pražanů a eliminovat negativní vnímání Prahy jako místa pro stag parties.
3.1.3Podpora výrobců a prodejců regionálních produktů s vazbou na všechny regiony ČR.
3.1.4Podpora a zvýhodnění návštěvníků, kteří setrvají v Praze nadprůměrně delší dobu.
3.1.5Podpora a tvorba produktů podporující rozvoj slow tourismu a cílící na turisty se zájmem o místní prostředí, respektující život místních obyvatel a místní kulturu, zejména na tzv. stříbrnou generaci (50+), rodiny s dětmi, mladé lidi či další kultivované cílové skupiny. „Prožitky místo zážitků.
3.1.6Tvorba produktů na podporu domácího cestovního ruchu, i v kombinaci s nabídkou pro rezidenty.
3.1.7Podpora nabídky kvalitní kultury pro domácí i zahraniční návštěvníky s důrazem na oblast mimo centrum města, resp. v centru mimo sezonu.
3.1.8Podpora MICE turismu včetně investic do infrastruktury a ubytovacích kapacit mimo centrum, které k tomu pomohou. V součinnosti s ekonomickou diplomacií hl. m. Prahy podporovat strategické eventy, které přinášejí Praze vysokou přidanou hodnotu, a zároveň tím přispívají k image Prahy i České republiky jako inovativního a kreativního centra perspektivních oborů.
3.1.9Vnímat, že snaha o změnu návštěvnické struktury (např. kongresová klientela) a snaha o dekoncentraci zahraničních návštěvníků v centru města znamená bezpodmínečnou nutnost investic do ubytovacích zařízení jiného charakteru a na jiném místě.
3.1.10Podpora obchodního cestovního ruchu, podpora usídlování významných zahraničních institucí a organizací v Praze.
3.1.11Propagace inovativních produktů cestovního ruchu zejména prostřednictvím online marketingu, webových stránek, kartou Prague Visitor Pass, služeb průvodců a dalších komunikačních nástrojů Prague City Tourism.
3.1.12Zohlednění principů udržitelnosti ve všech jejích pilířích definovaných UNWTO při destinačním managementu Prahy a posílení mezinárodní spolupráce.
3.1.13Certifikace Prague City Tourism, a.s. jako organizace destinačního managementu.
3.1.14Podpora certifikace kvality produktů a služeb v cestovním ruchu.
3.1.15Podpora vzdělávacích programů pro pracovníky v cestovním ruchu (průvodci, destinační pracovníci apod.)
3.1.16Tvorba návštěvnických manuálů města pro uživatele turistické infrastruktury (dopravci, pořadatelé kongresů apod.)
3.2Rozvoj spolupráce na všech úrovních
3.2.1Podpora meziresortní, mezisektorové a meziinstitucionální spolupráce na podporu integrovaného rozvoje cestovního ruchu s rozvojem města jako celku.
3.2.2Zajištění institucionalizovaného či formalizovaného zapojení všech relevantních útvarů hl. m. Prahy, městských částí a dalších klíčových organizací města do řešení udržitelného cestovního ruchu.
3.2.3Podpora a budování kvalitní spolupráce mezi destinačními společnostmi na všech úrovních (lokální, regionální, národní i nadnárodní).
3.2.4Prosazování marketingových zájmů Prahy u ostatních veřejných aktérů (CzechTourism, Česká centra, MZV ČR, MK ČR, MMR ČR atd.) ve prospěch cílů udržitelného rozvoje cestovního ruchu v Praze (dekoncentrace návštěvnosti).
3.2.5Institucionalizace spolupráce v kongresovém cestovním ruchu s Prague Convention Bureau.
3.2.6Podpora a budování mezinárodní spolupráce a partnerství, zapojení do mezinárodních sítí a platforem cestovního ruchu.
3.2.7Spolupráce s aktéry v cestovním ruchu z veřejného, občanského, podnikatelského a neziskového prostředí se záměrem naplňovat cíle této koncepce.
3.3Maximalizovat přínos cestovního ruchu
3.3.1Využití objektů v majetku hlavního města Prahy pro zkvalitnění služeb cestovního ruchu, zvýšení atraktivity pro požadované cílové skupiny a zvýšení příjmů města z cestovního ruchu.
3.3.2Tvorba motivačního prostředí pro podnikatele v oblasti zvyšování přidané hodnoty produktů a služeb cestovního ruchu.
3.3.3Nastavení pravidel a systémů kontroly v oblasti nových služeb v cestovním ruchu, jako jsou ubytování v soukromí, turistická doprava či průvodcovská činnost a tím minimalizovat negativní dopady těchto služeb ve městě.
3.3.4Snížení zejména byrokratických bariér pro filmový průmysl. Podpora vysoce kvalitní filmové produkce, která vytváří image sofistikovaného města.
3.4Provádět výzkum, monitoring a evaluaci
3.4.1Využívání veškerých dostupných dat a nových technologií pro usměrňování turistických toků a evaluaci dopadu turismu.
3.4.2Zajištění pravidelných statistických šetření a průzkumů mezi obyvateli města a domácími i zahraničními návštěvníky.
3.4.3Zajištění sběru komplexních statistických dat za kongresový průmysl, zejména rozšíření sběru dat ČSÚ o kongresová centra, historické paláce, univerzity apod. Vytváření pravidelných relevantních dopadových studií.
3.4.4Spolupráce s výzkumnými organizacemi v oblasti inovativních řešení
problémů cestovního ruchu.
3.4.5Udržování informační databáze o jednotlivých subjektech, akcích a programech cestovního ruchu v Praze jako základ pro poskytování kvalitních informací turistické veřejnosti, a to ať už prostřednictvím turistických informačních středisek či turistického portálu www.prague.eu, Prague Visitor Pass, mobilních aplikací a dalších vznikajících nástrojů.
TISK
i