hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Cíle"
1.1 "Cílové opatření"
1.1.1 "Opatření"

Plán odpadového hospodářství původce odpadů - hl. m. Prahy (2012)

Plán odpadového hospodářství původce odpadů - hl. m. Prahy (2012)
1.Je zajištěna informovaná součinnost
občanů na systému nakládání s odpady hl. m. Prahy
K1- Pravidelné vzdělávání úředníků veřejné správy
aPři přijímání nových zaměstnanců klást zvýšený důraz na jejich odbornou způsobilost
bPravidelně vysílat pracovníky magistrátu na vzdělávací semináře a školení
cPodporovat sebevzdělávání pracovníků Magistrátu hl. m. Prahy
dPořádat vzdělávací exkurze pro městské zastupitele a pracovníky Magistrátu hl. m. Prahy
eIniciovat a následně se účastnit odborných setkání úředníků městských částí a úředníků z okolních měst zabývajících se odpadovým hospodářstvím
K2- Výchova a vzdělávání občanů
aZpracovat a realizovat „Informační kampaň" zaměřenou na zvýšení informovanosti obyvatel města v oblasti odpadového hospodářství; kampaň bude obsahovat minimálně níže uvedené prvky:
* pravidelně v místním tisku informovat občany o odpadovém hospodářství
* do periodik místních částí města pravidelně přispívat články zaměřenými na problematiku odpadového hospodářství
* pořádat vzdělávací exkurze a dny otevřených dveří v zařízeních na nakládání s odpady
* pořádat vzdělávací a informační semináře pro občany města zaměřené na problematiku odpadového hospodářství
* podporovat a využívat programy koncepce EVVO
* podporovat soutěže škol zaměřené na sběr a separování odpadů
* využívat programy společnosti EKO-KOM pro vzdělávání občanů
* realizovat projekt „Kompostování na školních zahradách“ za finanční podpory města (nákup pomůcek pro kompostování) a
pravidelně jej vyhodnocovat
* informovat o správném způsobu nakládání se stavebními odpady, názorný manuál pro individuální stavebníky
* podporovat oddělený sběr a nakládání s bioodpady přímo u občanů
bKampaň každý rok vyhodnocovat a pro další roky přijímat příslušná opatření ke zlepšení výsledku kampaně
2.Je systémově zajištěno upřednostňování
předcházení vzniku a využívání odpadů
A2- Udržovat nádoby na shromažďování směsného KO v počtu a stavu vyhovujícím potřebám obyvatel města
aUdržovat (případně dovybavit a modernizovat) unifikované nádoby na shromažďování směsného KO na standard minimálně 4 l/obyvatele a den (studie optimalizace počtu nádob na směsný KO)
bStanoviště nádob na směsný komunální odpad v sídlištních částech města umisťovat v souladu s obecně závaznou vyhláškou (např. do
ohraničených typizovaných přístřešků, pokud je to technicky možné)
cV historických částech města nádoby na směsný komunální odpad umísťovat na vnitřní nádvoří domů
A3- Podporovat naplnění republikového cíle POH na zvýšení materiálového využití komunálních odpadů na 50 %
aPři zpracování směsného komunálního odpadu, v závislosti na technických a ekonomických možnostech, upřednostňovat využívání směsného komunálního odpadu před jeho odstraňováním skládkováním
bPodporovat rozvoj sběru využitelných složek komunálního odpadu (papír, plasty, sklo, nápojové kartony) a zajistit jejich materiálové zpracování
cProvést rozbor SKO - podíl separovatelných složek KO (včetně NO a bioodpadu pro podporu cílů D1 a E1)
D1- Podporovat kompostování BRKO přímo u občanů
aRealizovat informačně osvětovou kampaň zaměřenou na podporu domácího kompostování
bNabídka finanční podpory pro nákup pomůcek pro domácí kompostování pro občany města mající možnost kompostovat, podpora komunitního kompostování
cNabízet školním zařízením na území města účast na projektech podporujících kompostování za finanční podpory města (nákup pomůcek pro kompostování)
dProjekty pravidelně vyhodnocovat + kontrolní rozbor SKO (zahrnut v cíli A3)
eProvést vyhodnocení projektu „Podpora domácího kompostování občany hlavního města Prahy“ realizovaného v letech 2011 – 2014 a na základě výsledků stanovit další postup realizace
D2- Zajistit oddělený sběr a využití biologicky rozložitelných komunálních odpadů
aV rámci provozování sběrných dvorů sbírat samostatně biologicky rozložitelné (kompostovatelné) odpady
bV rámci provozování sběrných dvorů samostatně sbírat dřevní odpady (například dřevěný nábytek, trámy atp.)
cVe vhodných lokalitách pravidelně umísťovat velkoobjemové kontejnery na biologicky rozložitelný odpad s možností využití mobilního štěpkovače
dOdděleně sebraný biologicky rozložitelný odpad zpracovávat kompostováním a materiálově využívat
eLegislativně podpořit oddělený sběr bioodpadu na území hl. m. Prahy (obecně závazná vyhláška města)
H1- Podporovat republikový cíl snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % ve srovnání s rokem 2000
aUkládat odpady na skládky jen v případě, že s nimi v závislosti na ekonomických a technických podmínkách nelze v daném místě a
čase nakládat jiným způsobem
bUplatňovat podmínku přednostního využívání odpadů při zadávání veřejné zakázky na svoz a nakládání s odpady města
cPožadovat zvyšování provozní a technologické úrovně provozované skládky v souladu se zpracovaným plánem úprav skládky
dNa skládku neukládat biologicky rozložitelné odpady, uplatňovat podmínku přednostního materiálového využití
J1- Podporovat ochranu ŽP a odpadové hospodářství při zadávání veř. zakázek k zajištění nakládání s KO
aV rámci zadávání veřejných zakázek uplatňovat požadavky:
* použití recyklovaných materiálů a recyklovatelných výrobků
* použití kompostů z odpadů
* nepoužití materiálů a postupů produkujících nebezpečné odpady pokud je to technicky realizovatelné a ekonomicky přijatelné
* použití recyklátů stavebních a demoličních odpadů
bCertifikáty kvality EMAS, ISO
J2- Podporovat ochranu ŽP a odpadové hospodářství při poskytování podpor z rozpočtu města
Vrámci poskytování podpor z rozpočtu města uplatňovat následující kriteria:
* certifikace systému řízení (ISO 9000/14000)
* použití ekologicky šetrných výrobků
* použití recyklovaných materiálů a recyklovatelných výrobků
* použití kompostů z odpadů
* nepoužití materiálů a postupů produkujících nebezpečné odpady pokud je to technicky realizovatelné a ekonomicky přijatelné
* použití recyklátů stavebních a demoličních odpadů
3.Je systémově zajištěno minimalizování vlivů nakládání s odpady na životní prostředí
A1- Pravidelný svoz směsného komunálního odpadu
aPravidelný svoz směsného komunálního odpadu pro 100 % obyvatel města
bUmožnit smluvní zajištění svozu původcům odpadů, kteří nemají uzavřenou smlouvu s oprávněnou osobou
cZpracovat studii řešící aplikaci ukazatelů produkce odpadů z činnosti právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání do plateb za odpady pro tyto osoby, využívající smluvně systém pro nakládání s odpady města
C1- Provozování sběrných dvorů
aV souladu s územním plánem určit přesné lokality pro výstavbu nových sběrných dvorů a zajistit jejich celkovou předrealizační přípravu
bVýhledově zprovoznit další 6 nových sběrných dvorů v závislosti na dostupných pozemcích (od roku 2012)
cZajistit bezpečný provoz sběrných dvorů
dNa sběrných dvorech důsledně evidovat odpady přijaté od občanů města a odpady přijaté od firem; údaje evidovat na centrálním serveru
eNa sběrných dvorech bezplatně přijímat stavební a demoliční odpady od občanů města do objemu 1 m3 na osobu a měsíc
fZpracovat studii ekonomické náročnosti provozu sběrných dvorů ve vztahu k nabízeným službám a množství přijímaných odpadů, včetně
návrhu na zkvalitnění systému
gProvozování mobilních sběrných dvorů zejména v lokalitách, kde nejsou provozovány sběrné dvory
C2- Svoz objemných odpadů pro občany žijící v lok. s doch. vzdáleností na sběrný dvůr větší než 2 km
aPostupně omezovat svoz VOK
bZajistit obsluhu a svoz pro pravidelně přistavované VOK, ve spolupráci s ÚMČ VOK přistavovat na vhodná místa a ve vhodnou
dobu
cPravidelně informovat občany o službách sběrných dvorů a svozech VOK
dHledat způsoby upřednostnění využití složek objemných odpadů na sběrných dvorech před jejich uložením na skládku s ohledem na
technické a finanční možnosti města
ePosoudit účinnost a přínos „mobilních“ sběrných dvorů provozovaných na území hl. m. Prahy a ekonomickou náročnost dotřídění objemných odpadů sbíraných v rámci svozu VOK
G2- Odkládat stavební a demoliční odpad dle obecně závazné vyhlášky hl.m. Prahy
aPodpořit využívání odložných ploch na stavební a demoliční odpady
bNastavovat platební podmínky za využívání systému odpadového hospodářství města pro velké objemy stavebních odpadů tak, aby bylo
výhodnější využívat pro zpracování stavebních odpadů přímo služeb poskytovaných recyklačními středisky
cPři udělování kolaudačního rozhodnutí požadovat předložení dokladu o nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby
dProkazatelně při vydávání stavebního povolení informovat o nutnosti předložit při kolaudačním řízení doklad o způsobu nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby
I1- Vést a aktualizovat evidenci starých ekologických zátěží
aVést v elektronické podobě evidenci starých ekologických zátěží na území města
bProvádět podrobnou identifikaci, klasifikaci a průzkum evidovaných černých skládek a starých zátěží na území města ve spolupráci s MŽP
I2- Odstranit černé skládky a sanovat staré zátěže
aOdstranit černé skládky a sanovat staré zátěže
bVe spolupráci s ostatními orgány státní správy dohlížet na odstraňování starých zátěží soukromého charakteru
I3- Ochrana ŽP a zamezení environmentálním škodám v době mimořádných situací
aAktualizovat průběžně Havarijní plán pro nakládání s odpady hl. m. Prahy
bPři aktualizaci Havarijního plánu spolupracovat podle potřeby s KÚ Středočeského kraje
4.Zvýšení využití složek papír, sklo,
plasty, kovy odpadů z domácností a
podobných na 50 % potenciální produkce v
roce 2015
B1- Zahustit síť sběrných nádob na separované odpady
aPostupně zahušťovat síť hnízd sběrných nádob na tříděný odpad dle následujících kritérií:
- průměrně 270 spádových obyvatel na jedno stanoviště v roce 2017
- ročně vybudovat minimálně 50 nových stanovišť (včetně Pražské památkové rezervace)
- doporučená docházková vzdálenost 150 m
bDle technických možností postupně doplnit veřejně přístupná stanoviště kontejnery na nápojový karton a bílé sklo (v Pražské
památkové rezervaci doplnit stanoviště nádobami, aby obsahovaly nádoby na papír, plasty a sklo)
cPostupně dle potřeb dané lokality zvyšovat četnost svozu separovaných komodit dle potřeb lokality a finančních možností města
dVybavit sběrné nádoby vícejazyčnými popiskami, co do nich lze odkládat
eOptimalizovat osazení a obslužnost stanovišť – zpracovat analýzu optimalizace svozu stanovišť na separovaný odpad (přednostně pro oblast Pražské památkové rezervace)
fZpracovat metodický pokyn pro zapojení podzemních kontejnerů do systému města
gPodporovat zapojení stanovišť s podzemními kontejnery na tříděný odpad, přednostně v Pražské památkové rezervaci, a to při splnění
podmínek Metodického pokynu
B2- Zajistit oddělený sběr bílého a barevného skla
aVybavovat stávající a nová stanoviště sběrných nádob na separovaný sběr kontejnery na oddělený sběr bílého (pokud je to technicky možné) a barevného skla
bPravidelně informovat občany o prospěšnosti odděleného sběru bílého a barevného skla (regionální tisk - minimálně 1x ročně)
B3- Podporovat separovaný sběr odpadů u firem a objektů občanské vybavenosti
aNabízet prostřednictvím svozové firmy smluvní zajištění svozu separovaného sběru právnickým a fyzickým osobám oprávněným k
podnikání s povinností ohlašování odpadů
bPravidelný sběr a svoz papíru, lepenky, plastů a skla z objektů občanské vybavenosti (úřady, školy)
cVybavit všechny budovy Magistrátu hl. m. Prahy nádobami na oddělený sběr papíru a plastů
dRealizovat pilotní projekt „Vybavení škol (mateřských, základních a středních) nádobami na separovaný odpad“
5.Je zajištěna infrastruktura pro rozvoj odpadového hospodářství hl. m. Prahy
B5- Podpořit vybudování dotřiďovacích linek
aV závislosti na postupném ročním nárůstu odděleně sbíraných komodit pravidelně vyhodnocovat kapacitu a dostupnost dotřiďovacích linek
bSpolupracovat se zájemci o vybudování třídících linek na území města popř. zpracování studie posuzující ekonomickou rentabilitu výstavby vlastních dotřiďovacích linek
cPodpořit výstavby dotřiďovacích linek na plasty, a to po 1 lince na každém břehu Vltavy
D3Výstavba kompostáren na území hl. m. Prahy
aPodporovat a iniciovat výstavbu kompostáren na kompostování BRO pocházejících z území města (min. 2 nová zařízení - jedna kompostárna na každém břehu Vltavy)
bPodpořit provoz kompostáren pro kompostování BRKO
cBiologicky rozložitelné odpady předávat k dalšímu zpracování na kompostárny
dPodporovat využívání kompostů z kompostáren při rekultivacích skládek a starých zátěží, na zemědělské půdě, v bývalých průmyslových zónách apod.
J4- Mezikrajská a meziresortní spolupráce při řešení problematiky odpadového hospodářství
aSpolečně se Středočeským krajem sledovat toky odpadů předávaných mimo území hlavního města Prahy
bSpolupracovat se Středočeským krajem při plánování nadregionálních aktivit vedoucích ke zkvalitnění odpadového hospodářství hlavního města Prahy
cSpolupracovat se Středočeským krajem při zpracování havarijního plánu a při řešení krizových situací
dSpolečně se Středočeským krajem koordinovat poskytování podpor na zajištění kapacit pro využívání, případně odstraňování
problematických odpadů
ePodporovat zpracování a podání žádostí o finanční podporu z fondů EU na projekty řešící problematické oblasti odpadového
hospodářství
fSpolupracovat s organizacemi s majetkovou účastí města a podporovat je při řešení problematiky odpadového hospodářství
6.Je zajištěno oddělené nakládání s
nebezpečnými odpady
E1- Odložení nebezpečné složky KO
aZajistit dostatečné množství kontejnerů na nebezpečné odpady odkládané na sběrný dvůr
bZabránit míšení jednotlivých druhů přijatých nebezpečných odpadů
cPři předávání odpadů oprávněným osobám upřednostňovat materiálové a energetické využití nebezpečných odpadů před jejich
odstraněním
dKontrolní rozbor SKO (zahrnut v cíli A3)
E2- Pravidelný mobilní sběr nebezpečných složek KO
aStanovit zastávková místa pro mobilní sběr nebezpečných odpadů, optimální docházková vzdálenost pro občany by měla být max. 500 m
bMinimálně 2x za rok provádět ve vybraných lokalitách mobilní sběr nebezpečných odpadů
cInformovat občany o mobilním sběru nebezpečných odpadů minimálně 14 dní před jeho realizací
E3- Zajištění sběru a odstranění nebezpečných složek komunálních odpadů oprávněnou osobou
aPravidelně kontrolovat zajištění sběru nebezpečných odpadů
bPři zjištění využívání systému pro sběr a odstranění nebezpečných odpadů města bez platného smluvního zajištění s obcí ukládat pokuty
F1- Podpořit provozem sběrných dvorů naplnění kvót pro zpětný odběr vybraných výrobků
aZajišťovat smluvně mezi městem a kolektivními systémy sdružujícími výrobce a dovozce výrobků s povinností zpětného odběru
zapojení sběrných dvorů do systému zpětného odběru
bS podporou povinných osob využívat sběrné dvory pro zpětný odběr vybraných výrobků
F2- Provozovat plochu k uskladnění autovraků u nichž není znám majitel
aDále provozovat zpevněnou odvodněnou plochu k uskladnění autovraků, u nichž není znám majitel a které jsou odstaveny na
komunikacích a na veřejných plochách
bAutovraky bez známého majitele po marném uplynutí zákonné lhůty předávat k dalšímu zpracování do schválených demontážních středisek
TISK
i