hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategický cíl"
1.1 "Opatření"
1.1.1 "Aktivita"

Rozbalit detaily

Koncepce příjezdového cestovního ruchu hl. m. Prahy (2020)

1. Péče o zájmy Pražanů

1.1 Komunikovat a spolupracovat s Pražany

Deskriptory:
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
1.1.1 Zajištění systému krizové komunikace s Pražany pro případy problémů či konfliktních situací způsobených turismem.
1.1.2 Systematická komunikace s Pražany, jak s obyvateli, tak s podnikateli v cestovním ruchu.
1.1.3 Koncepční podpora udržitelného rozvoje nočního života v místech s minimálními dopady na život místních obyvatel.
1.1.4 Budování a rozvoj spolupráce s bezpečnostními složkami města a státu v oblasti cestovního ruchu, mj. s cílem navýšit kapacity v přetížených oblastech. Iniciovat změnu legislativy s cílem umožnit zajištění dostatečných personálních kapacit.
1.1.5 Vytvořit strategii pro případ opakování pandemie či jiných živelných katastrof.
1.1.6 Usnadnění a podpora přístupu Pražanů, obyvatel i podnikatelů v cestovním ruchu ke kulturnímu dědictví města s cílem podporovat jejich vzdělávání a identitu s městem.
1.1.7 Zajištění rovnováhy kulturního, komunitního a turistického využívání kulturních památek města.
1.1.8 Minimalizace znečištění ovzduší, vody a půdy a vytváření odpadu generovaných návštěvníky a podniky v cestovním ruchu.

1.2 Podporovat a budovat pozitivní vztahy mezi místní a návštěvnickou komunitou

Deskriptory:
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
1.2.1 Informační a osvětové kampaně mezi návštěvníky o limitech, pravidlech a kultuře chování v Praze.
1.2.2 Podpora budování vztahu domácích i zahraničních návštěvníků k místní kultuře a komunitě.

2. Péče o veřejný prostor

2.1 Pečovat o estetiku veřejného prostoru a jeho citlivé využívání

Deskriptory:
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
2.1.1 Kontrola a vymáhání pravidel pro umisťování a vizuální styl reklamy, značení provozoven a dalších turistických značení v Pražské památkové rezervaci a jejich důsledná kontrola a vymáhání.
2.1.2 Rozvoj městské turistické infrastruktury (P+R, městský mobiliář, veřejná WC, informační tabule, informační centra apod.)
2.1.3 Jednání s centrálními orgány státu s cílem vyřešit nové služby v cestovním ruchu, zejména v oblasti ubytování, dopravy či průvodců.
2.1.4 Vést dialog s online platformami zejména v oblastech ubytování a dopravy s cílem minimalizovat negativní dopady jejich podnikání v Praze.
2.1.5 Zapojování umělců, kreativních tvůrců a inovátorů do obnovy, rozvoje a využívání veřejného prostoru s důrazem na podporu kvality trávení volného času Pražanů.
2.1.6 Reinvestice zisků z cestovního ruchu do kultury a údržby památek a úprav veřejného prostoru v jejich okolí, především v oblasti turisticky exponovaných míst.
2.1.7 Péče o kvalitu městských akcí (vánoční trhy apod.).
2.1.8 Budování kvalitní kulturní, vzdělávací či sportovní infrastruktury mimo centrum města.

2.2 Zajistit prostupnost dopravy

Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
2.2.1 Regulace či jasná pravidla turistických dopravních prostředků a nastavení jasných pravidel a míst, kde mohou být využívány, a to s cílem zajistit plynulost pozemní a lodní dopravy i tras pro pěší chůzi.
2.2.2 Zefektivnění dopravy využíváním MHD pro cestovní ruch.
2.2.3 Zlepšení informovanosti turistů o možnostech dopravy pro Praze.
2.2.4 Zajištění dostupnosti zejména do městské části Praha-Troja propojením obou břehů Vltavy.

3. Péče o destinaci

3.1 Inovovat produkty cestovního ruchu

Deskriptory:
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby
3.1.1 Tvorba alternativních turistických tras, postavených na kvalitních cílech, eliminujících přílišnou koncentraci zahraničních návštěvníků na tradičních místech.
3.1.2 Stavět budování značky Prahy na autenticitě, vyplývající z kultury, kultivovanosti, historického dědictví a vlastního životního stylu Pražanů a eliminovat negativní vnímání Prahy jako místa pro stag parties.
3.1.3 Podpora výrobců a prodejců regionálních produktů s vazbou na všechny regiony ČR.
3.1.4 Podpora a zvýhodnění návštěvníků, kteří setrvají v Praze nadprůměrně delší dobu.
3.1.5 Podpora a tvorba produktů podporující rozvoj slow tourismu a cílící na turisty se zájmem o místní prostředí, respektující život místních obyvatel a místní kulturu, zejména na tzv. stříbrnou generaci (50+), rodiny s dětmi, mladé lidi či další kultivované cílové skupiny. „Prožitky místo zážitků.
3.1.6 Tvorba produktů na podporu domácího cestovního ruchu, i v kombinaci s nabídkou pro rezidenty.
3.1.7 Podpora nabídky kvalitní kultury pro domácí i zahraniční návštěvníky s důrazem na oblast mimo centrum města, resp. v centru mimo sezonu.
3.1.8 Podpora MICE turismu včetně investic do infrastruktury a ubytovacích kapacit mimo centrum, které k tomu pomohou. V součinnosti s ekonomickou diplomacií hl. m. Prahy podporovat strategické eventy, které přinášejí Praze vysokou přidanou hodnotu, a zároveň tím přispívají k image Prahy i České republiky jako inovativního a kreativního centra perspektivních oborů.
3.1.9 Vnímat, že snaha o změnu návštěvnické struktury (např. kongresová klientela) a snaha o dekoncentraci zahraničních návštěvníků v centru města znamená bezpodmínečnou nutnost investic do ubytovacích zařízení jiného charakteru a na jiném místě.
3.1.10 Podpora obchodního cestovního ruchu, podpora usídlování významných zahraničních institucí a organizací v Praze.
3.1.11 Propagace inovativních produktů cestovního ruchu zejména prostřednictvím online marketingu, webových stránek, kartou Prague Visitor Pass, služeb průvodců a dalších komunikačních nástrojů Prague City Tourism.
3.1.12 Zohlednění principů udržitelnosti ve všech jejích pilířích definovaných UNWTO při destinačním managementu Prahy a posílení mezinárodní spolupráce.
3.1.13 Certifikace Prague City Tourism, a.s. jako organizace destinačního managementu.
3.1.14 Podpora certifikace kvality produktů a služeb v cestovním ruchu.
3.1.15 Podpora vzdělávacích programů pro pracovníky v cestovním ruchu (průvodci, destinační pracovníci apod.)
3.1.16 Tvorba návštěvnických manuálů města pro uživatele turistické infrastruktury (dopravci, pořadatelé kongresů apod.)

3.2 Rozvoj spolupráce na všech úrovních

Deskriptory:
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
3.2.1 Podpora meziresortní, mezisektorové a meziinstitucionální spolupráce na podporu integrovaného rozvoje cestovního ruchu s rozvojem města jako celku.
3.2.2 Zajištění institucionalizovaného či formalizovaného zapojení všech relevantních útvarů hl. m. Prahy, městských částí a dalších klíčových organizací města do řešení udržitelného cestovního ruchu.
3.2.3 Podpora a budování kvalitní spolupráce mezi destinačními společnostmi na všech úrovních (lokální, regionální, národní i nadnárodní).
3.2.4 Prosazování marketingových zájmů Prahy u ostatních veřejných aktérů (CzechTourism, Česká centra, MZV ČR, MK ČR, MMR ČR atd.) ve prospěch cílů udržitelného rozvoje cestovního ruchu v Praze (dekoncentrace návštěvnosti).
3.2.5 Institucionalizace spolupráce v kongresovém cestovním ruchu s Prague Convention Bureau.
3.2.6 Podpora a budování mezinárodní spolupráce a partnerství, zapojení do mezinárodních sítí a platforem cestovního ruchu.
3.2.7 Spolupráce s aktéry v cestovním ruchu z veřejného, občanského, podnikatelského a neziskového prostředí se záměrem naplňovat cíle této koncepce.

3.3 Maximalizovat přínos cestovního ruchu

Deskriptory:
XIV.b služby cestovního ruchu
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
3.3.1 Využití objektů v majetku hlavního města Prahy pro zkvalitnění služeb cestovního ruchu, zvýšení atraktivity pro požadované cílové skupiny a zvýšení příjmů města z cestovního ruchu.
3.3.2 Tvorba motivačního prostředí pro podnikatele v oblasti zvyšování přidané hodnoty produktů a služeb cestovního ruchu.
3.3.3 Nastavení pravidel a systémů kontroly v oblasti nových služeb v cestovním ruchu, jako jsou ubytování v soukromí, turistická doprava či průvodcovská činnost a tím minimalizovat negativní dopady těchto služeb ve městě.
3.3.4 Snížení zejména byrokratických bariér pro filmový průmysl. Podpora vysoce kvalitní filmové produkce, která vytváří image sofistikovaného města.

3.4 Provádět výzkum, monitoring a evaluaci

Deskriptory:
XIV.b služby cestovního ruchu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
3.4.1 Využívání veškerých dostupných dat a nových technologií pro usměrňování turistických toků a evaluaci dopadu turismu.
3.4.2 Zajištění pravidelných statistických šetření a průzkumů mezi obyvateli města a domácími i zahraničními návštěvníky.
3.4.3 Zajištění sběru komplexních statistických dat za kongresový průmysl, zejména rozšíření sběru dat ČSÚ o kongresová centra, historické paláce, univerzity apod. Vytváření pravidelných relevantních dopadových studií.
3.4.4 Spolupráce s výzkumnými organizacemi v oblasti inovativních řešení
problémů cestovního ruchu.
3.4.5 Udržování informační databáze o jednotlivých subjektech, akcích a programech cestovního ruchu v Praze jako základ pro poskytování kvalitních informací turistické veřejnosti, a to ať už prostřednictvím turistických informačních středisek či turistického portálu www.prague.eu, Prague Visitor Pass, mobilních aplikací a dalších vznikajících nástrojů.
TISK
i