hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
"Strategická oblast"
1 "Cíle"
1.1 "Aktivity"

Rozbalit detaily

Koncepce kulturní politiky hl. m. Prahy 2017-2021

Orientace na kvalitu kulturního života Prahy na všech úrovních.
Spolupráce města, institucí a občanů.
Optimalizace kulturní infrastruktury s přihlédnutím k jednotlivým lokalitám a uměleckým oborům či žánrům.
Mapování potřeb a podpora perspektivních iniciativ.
Podpora kreativních odvětví a jejich využití při rozvoji města.
Kultivace veřejného prostoru jako základu kvality života ve městě.

Špičková kvalita umění a kulturní nabídky

Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
Evaluace organizací zřizovaných a částečně financovaných městem - evaluace zaměřená na úroveň těchto organizací a jejich omezení daná historicky či umístěním, ale také na personální úrovni (produkce, marketing, management)
Subjekty, které může Praha ovlivnit (příspěvkové organizace, které zřizuje, subjekty, které jsou příjemci grantů, apod.) budou povzbuzovány k iniciativnímu hledání partnerství s privátní sférou při sdružování financí na uskutečnění výjimečných projektů. Totéž, včetně podpory platí pro spolupráci s významnými státními kulturními institucemi (NG, NM, atd.).
Město se bude aktivně zabývat možnostmi ohodnocení těch profesí ve svých organizacích, bez nichž dnes nelze zajistit dynamiku rozvoje rezortu a jednotlivých institucí (umělecký management, fundraising, specialisté, zahraniční odborníci).
Do roku 2021 bude nezbytné definovat a zajistit rovnováhu mezi nezbytnou péčí o základní zázemí kulturních institucí a projektů a investicemi do kvality a excelence jejich nabídky.
Do roku 2021 se město soustředí na rozvoj několika prioritních projektů a investic a mapování potřeb (konkretizace vize kultury a města do roku 2030) a na vybraných projektech bude aplikovat princip excelence
Bude provedeno vyhodnocení, porovnání a analýza provázanosti dlouhodobých a střednědobých koncepčních materiálů s uvedením vyčíslených konkrétních opatření a kroků. Všechny instituce a aktéři musí definovat svou vizi nejen ve vztahu ke svému základnímu poslání, ale také ve vztahu ke kritériím této koncepce a s uvedením své současné a cílové pozice na mapě města, ČR a zahraničního kontextu. Součástí této revize se stane také popis ekonomických, personálních, infrastrukturních a administrativních podmínek, za nichž lze vizi a statut excelence realizovat.
Praha bude při realizaci svých strategických cílů vč. prezentace historického dědictví ještě daleko intenzivněji využívat možnosti organizací, které zřizuje. Jedním z takových podnětů může být realizace doposud chybějící muzeologicky invenční expozice věnované historii města ve spolupráci s Muzeem hlavního města Prahy.
Stávající grantový systém, jako transparentní forma participace města na uskutečňování jednorázových akcí i dlouhodobých projektů, bude více akcentovat kritéria motivující žadatele naplnit dlouhodobou vizi města v oblasti kultury, kulturní nabídky a kulturních
služeb.
Praha zavede institut neformálních scoutů, kteří jsou díky své aktivní obeznámenosti s vývojem umění a kultury schopni rychle identifikovat a doporučit k podpoře neověřené kreativní formáty a kulturní produkce.

Funkční centrum – saturované okraje

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XXI.b zájmová činnost a rekreace
systematická péče nejen o tradiční místa spojená s kulturní nabídkou (Praha 1), ale také promyšlená dislokace kvalitní kulturní nabídky v širším centru, přiléhajících čtvrtích i na celém území města, a to s ohledem na specifičnost jednotlivých pražských částí a úroveň projektů a infrastruktury.
Ve spolupráci s městskými částmi MHMP bude i nadále podporovat kulturní život v lokalitách Prahy mimo centrum tak, aby odpovídaly nejen pociťovaným potřebám obyvatel, ale také vytvářely možnosti identifikace s místem do budoucna.
Ve spolupráci s městskými částmi hlavní město
Praha lépe pracuje s rozvojovými územími a využije umělecké, kulturní a komunitní funkce a iniciativy k jejich proměně.
Rozhodnutí o investicích do nové infrastruktury či vzniku nových institucí budou podléhat analýze záměru z hlediska územního rozvoje lokality, z hlediska vstupních investic a z hlediska udržitelnosti provozních nákladů.

Kvalita veřejného prostoru

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
VIII.e začleňování cizinců
IX.c sociální prevence
X.c ohrožené děti
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
Městský mobiliář, drobné stavební zásahy, průběžná údržba a opravy, ale také nové funkce a jejich podoba veřejného prostoru se budou řešit nejen s ohledem na ekonomičnost řešení, ale bez výjimek také jeho estetickou a architektonickou či designovou kvalitu. Každý zásah musí vzít v potaz historický, architektonický, funkční a estetický kontext.
Kromě investičně a časově náročných koncepčních záměrů, jako je proměna Václavského náměstí a dalších symbolicky a funkčně zatížených míst Prahy, je primárním prostředkem zejména využití vnitřních rezerv města, příkladná péče a využívání městského majetku městskými institucemi a firmami.
Koncepční přístup k užívání a vytváření veřejného prostoru musí respektovat historické aspekty městského jádra s jeho napojením na městskou přírodu a zároveň přispět k interakci a sociálnímu kontaktu různých skupin obyvatel a uživatelů města.
Mapování kvality života a rezidenční spokojenosti, sociální soudržnosti a lokální identity a diverzity a součinnost s iniciativami obyvatel, komunit a dalších aktérů schopných přispět k jejich naplnění
Průběžné řešení evidentních nedostatků a problémů každodenního užívání města a péče o veřejný prostor
TISK
i