hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1.A. "Strategický cíl"
1.A.1 "Dílčí cíl"
1.A.1.1 "Opatření"

Koncepce hl. m. Prahy pro oblast integrace cizinců 2022–2027 [akt. 2022]

Koncepce hl. m. Prahy pro oblast integrace cizinců 2022–2027 [akt. 2022]
1.A.Integrace cizinců jako průřezová agenda
1.A.1Posílení administrativních kapacit oddělení NMC k rozvoji integrace cizinců jako průřezové agendy politik HMP
A.1.IZajistit posílení administrativních kapacit odd. NMC za účelem zajištění efektivního naplňování cílů a opatření stanovených strategickými dokumenty HMP pro oblast integrace cizinců.
1.A.2Reflexe situace cizinců a potřeb organizací HMP a MČ, jež s cizinci pracují, ve strategických dokumentech HMP
1.A.2.IVyhodnocovat zahrnutí cílové skupiny cizinců ve strategických dokumentech HMP/MČ a reflektovat ve stávajících či nově vzniklých strategických dokumentech HMP/MČ dlouhodobé zájmy a potřeby HMP/MČ ve vztahu k migrantské populaci.
1.A.3Spolupráce oddělení NMC s odbory MHMP a organizacemi HMP významnými z hlediska populace migrantů v HMP
1.A.3.IZvyšovat informovanost a administrativní kapacity odborů MHMP a organizací HMP především v oblasti vzdělávání, sociálních služeb, kultury, volného času a zdravotnictví.
1.A.4Komise RHMP pro oblast integrace cizinců jako partner oddělení NMC ve strategickém rozvoji integrační politiky a jejího souladu s dalšími strategiemi HMP
1.A.4.IPosílit informovanost Rady HMP, relevantních Komisí RHMP a Výborů ZHMP o aktuální situaci vztahující se k cizinecké populaci v HMP a potřebám strategického rozvoje relevantních politik HMP.
1.A.4.IIRealizovat pravidelná jednání Komise IC a její zapojování do systémového rozvoje integrační politiky na území HMP.
1.B.Financování oblasti integrace cizinců
1.B.5Financování aktivit HMP k zajištění efektivního naplňování priorit integrační politiky HMP
1.B.5.IZajistit alokaci finančních prostředků nezbytných pro efektivní realizaci vlastních aktivit HMP vyplývajících z Akčního plánu Koncepce HMP pro oblast integrace cizinců.
1.B.5.IIRealizovat vlastní projekty či participovat na projektech s podporou z externích finančních zdrojů z národní či nadnárodní úrovně.
1.B.6Financování projektů zaměřených na práci s cizinci prostřednictvím Programových dotací HMP
1.B.6.IZajistit pravidelné vyhlášení dotačního Programu HMP zacíleného specificky na podporu projektů MČ, NNO a dalších relevantních aktérů v oblasti integrace cizinců.
1.B.6.IIPodporovat projekty zaměřené na práci s cizinci i u organizací nepracujících přímo v oblasti integrace cizinců prostřednictvím relevantních dotačních Programů HMP.
1.B.6.IIIZajistit vzájemnou komplementaritu dotačních Programů HMP dle aktuální situace a potřeb cílových skupin v dané oblasti.
1.B.7Financování Integračního centra Praha (ICP) jako klíčového partnera HMP v oblasti integrace cizinců
1.B.7.IZajistit finanční podporu ICP z rozpočtu HMP za účelem zajištění provozu organizace a stabilního poskytování služeb cizincům na území HMP a za účelem financování dalších projektů ICP – např. interkulturní práce ve veřejných institucích.
1.B.7.IIZajistit finanční podporu ICP prostřednictvím dotace na spolufinancování projektů ICP podpořených z externích zdrojů z národní či mezinárodní úrovně.
1.B.8Financování MČ či NNO v situaci vyžadující intervenci HMP v rámci konkrétní oblasti / cílové skupiny cizinců
1.B.8.IPodpořit projekt MČ či NNO prostřednictvím individuální dotace v případě, že bude aktuální situace v dané lokalitě či z hlediska potřeby cílových skupin vyžadovat intervenci HMP.
1.C.Integrační politika založená na datech a vyhodnocování dopadů
1.C.9Systematická tvorba a sběr dat za účelem vyhodnocení politik a opatření HMP vztahujících se k cílovým skupinám integrace
1.C.9.INastavit systém sběru a zpracování dostupných dat (včetně administrativních) a vyhodnocení dopadů politik a opatření HMP primárně s ohledem na realizaci Akčního plánu Koncepce HMP pro oblast integrace cizinců a nastavení dotačních programů HMP.
1.C.9.IIZopakovat Analýzu postavení migrantů a migrantek na území HMP a realizovat další výzkumné činnosti cílené na specifické oblasti vztahující se k cílovým skupinám integrace cizinců (migranti, majorita, odborná veřejnost).
1.C.10Informovanost systémových aktérů integrace cizinců o potřebách HMP plynoucích z vyhodnocení opatření veřejných politik
1.C.10.IInformovat systémové aktéry integrace migrantů nejen na úrovni HMP o výsledcích analytických, evaluačních či monitorovacích aktivit HMP s ohledem na potřeby HMP vztahující se k cílovým skupinám integrace cizinců.
2.A.Spolupráce aktérů v oblasti integrace cizinců
2.A.11Rozvoj systematické spolupráce stávajících aktérů integrace a zapojování dalších aktérů významných z hlediska integrace
2.A.11.IPodpora pravidelné a dlouhodobé realizace poradních platforem (RPP, PPMČ, PPOŠ) k zajištění propojení a koordinace mezi aktéry integrace cizinců na místní úrovni.
2.A.11.IIAktivní oslovení nových relevantních aktérů a jejich zapojení do poradních platforem a dalších aktivit k podpoře síťování, vzájemné informovanosti a předávání zkušeností (např. městské organizace, výzkumná a zdravotnická sféra, zaměstnavatelé).
2.A.11.IIIPodpora realizace dalších aktivit k vzájemné informovanosti a předávání zkušeností aktérů v oblasti integrace cizinců (např. platformy, kulaté stoly, konference).
2.A.11.IVRozvoj partnerství a aktivní spolupráce s dalšími českými i evropskými městy v oblasti integrace cizinců.
2.A.12Systematické zapojení cizinců do procesů tvorby a implementace integrační politiky HMP
2.A.12.IAktivní oslovení nových aktérů z řad cizinců (migrantské spolky, aktivní občané) a jejich zapojení do poradních platforem a dalších aktivit k podpoře vzájemné informovanosti a předávání zkušeností.
2.A.12.IIRozvoj systematického zapojení cizinců do struktur HMP v oblasti integrace cizinců, zejména v Komisi Rady hl. m. Prahy pro oblast integrace cizinců.
2.B.Integrace cizinců na lokální úrovni
2.B.13Ukotvení a další rozvoj agendy integrace cizinců na úřadech městských částí
2.B.13.IPodpora realizace analýz situace migrantů na lokální úrovni za účelem správného nastavení opatření.
2.B.13.IIPodpora realizace integračních aktivit pro cizince i majoritu ze strany MČ v oblasti integrace cizinců na lokální úrovni.
2.B.13.IIIPosílení informování cizinců o fungování místní samosprávy a životě na MČ ze strany ÚMČ (web, letáky v budově úřadu).
2.B.13.IVPodpora zvyšování personálních kapacit relevantních odborů na ÚMČ pro práci s agendou integrace cizinců, včetně začleňování interkulturních pracovníků do struktur ÚMČ.
2.B.13.VPodpora začleňování agendy integrace cizinců jako průřezového tématu napříč relevantními odbory na ÚMČ.
2.B.14Meziodborová spolupráce na ÚMČ a spolupráce mezi ÚMČ v Praze
2.B.14.IPodpora meziodborové spolupráce na ÚMČ v oblasti integrace cizinců (např. pracovní skupiny „cizinci“, spolupráce na komunitním plánování).
2.B.14.IIPosilování spolupráce mezi správními obvody a městskými částmi, a to především v oblasti informovanosti o oblasti integrace cizinců, monitoringu CS a možnostech společných aktivit.
2.B.14.IIIPosilování spolupráce mezi ÚMČ a vytváření příležitostí pro síťování a předávání zkušeností (např. pracovní skupiny, spolupráce na analýzách).
3.A.Dostupné sociální a návazné služby
3.A.15Mapování potřeb a monitoring poskytování sociálních a návazných služeb cizincům
3.A.15.I Analýza potřeb cizinců a poskytovatelů v oblasti sociálních a návazných služeb pro cizince.
3.A.15.IIAnalýza dostupnosti a využívání sociálních a návazných služeb pro cizince; mapování existujících služeb, jejich dostupnosti včetně jejich vzájemné provázanosti, identifikace chybějících služeb nebo neexistující spolupráce či návaznosti.
3.A.15.IIIMonitoring poskytování sociálních a návazných služeb – nastavení
a využívání kontinuálního monitoringu dostupnosti a využívání sociálních a návazných služeb pro cizince. Evaluace poskytovaných sociálních a návazných služeb. Odborné zhodnocení kvality poskytovaných návazných služeb.
3.A.16Podpora dostupnosti sociálních a návazných služeb pro cizince
3.A.16.IPodpora poskytování služeb interkulturních pracovníků/komunitních tlumočníků v dostatečné kapacitě a podpora zřizování pozic interkulturních pracovníků v organizacích.
3.A.16.IIPodpora poskytování terénních a komunitních služeb pro cizince.
3.A.17Informování o službách
3.A.17.IInformování cizinců o sociálních a návazných službách poskytovaných na území HMP prostřednictvím stávajících i nově rozvinutých informačních kanálů.
3.A.17.IIInformování cizinců o kurzech sociokulturních dovedností, adaptačně integračních kurzech a o institucionální podpoře integrace cizinců.
3.A.17.IIISystematická propagace návazných služeb v rámci sociální práce, ve veřejné správě a v dalších relevantních institucích (úřady, policie, zdravotnická zařízení, školská zařízení).
3.B.Interkulturní otevřenost veřejné správy a institucí
3.B.18Podpora interkulturní otevřenosti veřejné správy a institucí
3.B.18.IPosilování základních znalostí v oblasti integrace cizinců a specifik práce s cizinci a zvyšování interkulturních kompetencí u pracovníků veřejné správy a dalších institucí (např. knihovny, muzea, divadla a další kulturní instituce, úřady městských částí, zdravotnická zařízení, městská policie).
3.B.18.IITvorba a distribuce praktických nástrojů (např. příruček, informačních materiálů) pro pracovníky veřejné správy a veřejných institucí (např. knihovny, muzea, divadla a další kulturní instituce, úřady městských částí, městská policie, zdravotnická zařízení) a mapování již existujících nástrojů.
3.B.18.IIIMetodická podpora rozvoje interkulturní otevřenosti veřejné správy a veřejných institucí (např. úřady městských částí, knihovny, kulturní instituce, komunitní centra).
3.C.Kompetentní pracovníci, provázané a kvalitní služby
3.C.19Zvyšování interkulturních a odborných kompetencí pracovníků služeb
3.C.19.IZvyšování kompetencí profesionálů v sociálních službách v oblasti práce s cizinci.
3.C.19.IIZvyšování odborných kompetencí interkulturních pracovníků a komunitních tlumočníků, terénních a komunitních pracovníků, odborných pracovníků dalších služeb.
3.C.20Metodická podpora kvality a interdisciplinární spolupráce služeb
3.C.20.IMetodická, organizační a finanční podpora organizací při rozvoji nových služeb a programů.
3.C.20.IIPodpora interdisciplinární spolupráce při poskytování služeb a metodického nastavení návaznosti jednotlivých služeb.
3.C.20.IIIPodpora implementace návazných služeb ve vybraných zařízeních.
3.C.20.IVPodpora pravidelných konzultací a rozvoje spolupráce poskytovatelů sociálních služeb z řad příspěvkových organizací HMP a MČ i NNO s představiteli HMP a MČ. Vytváření ad-hoc platforem.
4.A.Vzdělávání dětí a žáků s OMJ
4.A.21Zajištění jazykové přípravy a podpory
4.A.21.IRozvoj podpory dětí v MŠ po celou dobu jejich docházky s cílem snížit jazykové bariéry před nástupem na ZŠ a zvýšit adaptaci na české školní prostředí i systém výuky se zvláštním důrazem na zvládnutí jejich přechodu na ZŠ.
4.A.21.IIPodpora intenzivní jazykové přípravy žáků s OMJ na ZŠ, včetně žáků s nulovou znalostí jazyka: zajištění jazykové podpory a vytvoření rámce s diferenciací tří úrovní potřebnosti podpory, koordinace, sdílení informací a monitoring.
4.A.21.IIIIntenzivnější zajištění odpoledních kurzů ČDJ a doučování dalších předmětů v průběhu školního roku i prázdnin dle potřeby žáků s OMJ (intenzivní třídy, podpora doučování).
4.A.21.IVNastavení podpory jazykové přípravy žáků s OMJ při přechodu/vstupu na střední školu a v průběhu studia na střední škole (podpora výuky ČDJ na jazykové škole).
4.A.22Neformální vzdělávání dětí
4.A.22.IOdstranění bariér v oblasti neformálního vzdělávání (volnočasové aktivity) dětí a žáků s OMJ, podpora atraktivních forem aktivit a motivace dětí a žáků s OMJ k zapojení do volnočasových aktivit.
4.A.23Vzájemná spolupráce a komunikace mezi školou a rodinou
4.A.23.IZacílení podpory MČ v oblasti využívání existujících nástrojů podporujících komunikaci mezi školou, rodiči i dětmi/žáky s OMJ a vyšší informovanosti uvnitř vícejazyčných komunit prostřednictvím dotačního programu HMP.
4.A.24Kontinuální metodická podpora, podpora systémové koordinace a koncepce
4.A.24.IPosílení koordinačního zajištění agendy vzdělávání dětí a žáků s OMJ na úrovni odboru školství a mládeže MHMP a na úrovni MČ, zlepšení meziodborové spolupráce nejen v rámci MHMP a kontinuity vzdělávání dětí a žáků s OMJ.
4.A.24.IIMetodická podpora zřizovatelům škol a školských zařízení, jejich odborné vzdělávání a vedení k zajištění kvalitnějšího vzdělávání dětí a žáků s OMJ, podpora komunikace mezi školami a jejich zřizovateli a podpora MČ v jejich koordinační roli.
4.A.24.IIIPrůběžné získávání aktuálních dat o stavu vzdělávání dětí a žáků s OMJ na pražských školách, jejich zpřístupnění relevantním aktérům a zohlednění při tvorbě opatření.
4.B.Vzdělávání dospělých cizinců
4.B.25Systémové a kontinuální vzdělávání dospělých
4.B.25.IRozvíjení místně a časově dostupného volnočasového jazykového vzdělávání, včetně vzdělávání v oblasti odborného jazyka.
4.B.25.IIPodpora zajištění nízkoprahového vzdělávání, kurzů sociokulturní orientace, podpora profesního vzdělávání a setkávání na úrovni komunitních kruhů.
4.B.26Posílení informovanosti v oblasti vzdělávání dospělých cizinců
4.B.26.IRozvíjení informovanosti o možnostech vzdělávání uvnitř cizojazyčných komunit.
4.C.Zvyšování interkulturních i odborných kompetencí pedagogických pracovníků
4.C.27Rozvoj metodické podpory pedagogů
4.C.27.IPlošná systémová metodická podpora a zajištění vzdělávání nejen pedagogických pracovníků školy při osvojení dovedností v oblasti začleňování dětí a žáků s OMJ do výuky, třídního kolektivu i školního prostředí.
4.C.27.IIVzdělávání pro získání kvalifikace učitele ČDJ a následná metodická podpora pedagogů ČDJ.
4.C.28Posílení informovanosti
4.C.28.INastavení systematické a koordinované podpory vedení škol všech stupňů prostřednictvím zvýšení informovanosti o legislativní situaci a dění v oblasti vzdělávání dětí a žáků s OMJ na všech stupních škol, o specifikách podpory na daném stupni školy a o příležitostech k financování.
4.C.29Širší spolupráce
4.C.29.IPodpora sdílení zkušeností a dobrých praxí na lokální i mezinárodní úrovni.
4.C.29.IIMezioborová spolupráce s dalšími institucemi z akademické a výzkumné sféry (např. VŠ, VOŠ – výzkumy k tématu, psychologie, lingvistika, SOÚ AV ČR).
5.A.Komunikace tématu integrace
5.A.30Prezentace města jako hlavního aktéra lokální integrace
5.A.30.IRozvoj a implementace komunikační strategie v oblasti integrace cizinců při zapojení široké škály relevantních subjektů, včetně politické reprezentace HMP.
5.A.30.IIRozvoj kapacit MHMP k propagaci aktivit HMP a dalších aktérů v oblasti integrace na území Prahy a k tvorbě potřebných komunikačních nástrojů.
5.A.30.IIIRozvoj informačního webu www.metropolevsech.eu a jeho Facebookové stránky jako klíčových komunikačních prostředků města směrem k cílovým skupinám integrace.
5.A.31Komunikace s majoritou
5.A.31.IPodpora realizace osvětových aktivit a využití dostupných komunikačních prostředků vhodných k informování majority o životě a integraci cizinců žijících v Praze.
5.A.31.IIPodpora aktivní spolupráce s regionálními médii za účelem zviditelnění problematiky integrace cizinců a vytváření objektivního obrazu migrace a cizinců žijících v HMP.
5.A.32Informovanost cizinců a jejich orientace ve městě
5.A.32.IPodpora tvorby a pravidelné aktualizace informačních materiálů pro cizince ze strany aktérů integrace.
5.A.32.IIPodpora realizace osvětových a vzdělávacích aktivit zvyšujících informovanost cizinců o různých aspektech jejich integrace do společnosti.
5.B.Společenské klima a komunitní život
5.B.33Podpora místních komunit s integračním přesahem.
5.B.33.IPodpora realizace kulturních, komunitních a volnočasových aktivit se zaměřením na integraci, včetně aktivit bez důrazu na integraci, ale zahrnujících interkulturní prvky (tzv. mainstreaming integrace).
5.B.33.IIPodpora a rozvoj dobrovolnické činnosti, mentoringu a dalších forem občanské/komunitní participace ve vztahu k integraci a přímému zapojení cizinců.
5.B.34Prevence nežádoucích jevů v diverzifikované společnosti HMP.
5.B.34.IPodpora aktivit vedoucích k řešení situací veřejného pořádku a společného veřejného zájmu, včetně prevence xenofobního chování a extremistických projevů ve společnosti.
5.B.34.IIRealizace mimořádných opatření v reakci na neočekávané situace v Praze s potencionálním dopadem na oblast integrace cizinců (ekonomická krize, přírodní katastrofy, zvýšený nárůst migrace, epidemie aj.).
TISK
i