hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
"Intervenční oblast"
1 "Cíl"
1.1 "činnost"

Rozbalit detaily

Akční plán protidrogové politiky hl. m. Prahy na rok 2017 s výhledem pro rok 2018

Primární prevence užívání návykových látek a návykového chování

Dlouhodobé vzdělávání v oblasti primární prevence užívání návykových látek a návykového chování pro specifické cílové skupiny: lékař, policisté, rodiče, pracovníci pomáhajících profesí

Deskriptory:
VII.h odborné vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Systém sběru dat o ohrožených profesních skupinách.
Vyhodnocení dat z roku 2017

Primární prevence užívání návykových látek a návykového chování u cílových skupin krom dětí

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
Příprava preventivních programů pro specifické cílové skupiny

Léčba a následná péče

Koordinovaná podpora a rozvoj programů léčby a následné péče

Deskriptory:
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Koordinovaná podpora a rozvoj programů léčby a následné péče

Rozšíření substituční léčby v substitučních centrech, vznik nového substitučního centra

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
Vybudování vysoko prahového substitučního centra

zajištění péče praktického lékaře a odborných lékařů o akutní klienty

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
Zajištění zdravotní ambulantní péče o uživatele návykových látek

Podpora sociálního zaměstnávání a doléčovacích programů

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.c služby zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
Pracovní programy pro akutní uživatele návykových látek
Pracovní programy pro osoby po léčbě závislostí

Zabezpečení chráněného bydlení pro klienty po léčbě, ale také pro akutní uživatele drog

Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
XVI.d dostupné bydlení
Chráněné bydlení (Shelter Housing) – pro akutní uživatele návykových látek

Zřízení záchytné stanice pro intoxikované nealkoholovými drogami s detoxifikační jednotkou

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
Záchytná stanice pro intoxikované nealkoholovými drogami s detoxifikační jednotkou

Snižování rizik - Harm Reduction

Koordinovaná podpora a rozvoj programů léčby a následné péče

Deskriptory:
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Koordinovaná podpora a rozvoj programů HR
Zlepšení spolupráce mezi represivním isložkami a pracovníky služeb

Snížení počtu injekčních uživatelů návykových látek

Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
Snížení počtu injekčních uživatelů návykových látek

Vznik kontaktního a poradenského centra

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
Vznik kontaktního centra

Posílení kapacit terénních programů

Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
Podpora terénních programů pro děti a mládež
Posílení kapacit terénních programů

Rozšíření provozní doby kontaktních a poradenských center v HMP

Deskriptory:
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
Rozšíření provozní doby kontaktních a poradenských center v HMP

Snižování nabídky a prosazování práva

snížení dostupnosti ilegálních látek na černém trhu prostřednictvím zintenzivnění spolupráce mezi zástupci represe a pracovníky služeb

Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
Omezení konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích
Důsledné dodržování zákazu prodávání alkoholu a tabákových výrobků dětem a mladistvým. Oblast ochrany před alkoholismem Oblast ochrany před škodami způsobenými tabákovými výrobky
Informační kampaň k trestně právní odpovědnosti dětí a mládeže ve vztahu k návykovým látkám
Spolupráce při testování žáků a studentů pražských škol v indikovaných případech
Iniciovat změny legislativního rámce pro preskripci substitučních látek s cílem zdokonalení registru uživatelů a zamezení úniku substitučních preparátů na černý trh
Důsledná práce represivních složek při zásazích proti dealerům drog, ilegálním pěstírnám konopí a laboratořím na výrobu pervitinu
Ochrana bezpečí občanů při páchání přestupků nebo trestné činnosti v souvislosti s konzumací omamných a psychotropních látek
Spolupráce s krajskou koordinátorkou prevence kriminality
Spolupráce HMP s oddělením prevence PČR a oddělením prevence MP HMP
Věnovat pozornost problematice zneužívání léčiv, která mají vysoký potenciál vzniku závislosti. Omezit možnost nákupu léků na předpis na internetu
Informační kampaň o rizicích zdánlivě výhodných pronájmů objektů, domů nebo bytů zneužitých posléze k budování ilegálních pěstíren konopí či laboratoří na výrobu pervitinu
Zajistit informovanost obcí a obyvatel domů, kde byla zjištěna varna pervitinu nebo pěstírna konopí, o nutnosti následných opatření - dekontaminace, detoxikace - z důvodu ochrany zdraví
Vybudování systému předávání informací mezi obcí, Městskou policií hl. m. Prahy a Policií ČR pro zajištění bezpečí obyvatel
Věnovat pozornost testování na přítomnost drog pracovníků profesních skupin, u kterých je nebezpečí, že by pod vlivem návykové látky mohly ohrozit sebe či ostatní osoby na životě nebo zdraví

Informace - výzkum - vzdělávání - hodnocení - jiné

Podpora systematického vzdělávání širokého spektra odborníků ve všech oblastech protidrogové politiky

Deskriptory:
VII.h odborné vzdělávání
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
Pražské drogové fórum ke koordinaci protidrogové politiky v HMP
Pražské drogové fórum Harm
Reduction
Pražské drogové fórum léčby a následné péče
Mezinárodní konference k primární prevenci rizikového chování
Časopis Adiktologie
Mezinárodní AT konference odborné společnosti – Společnost pro návykové nemoci české lékařské společnosti J. E.Purkyně
Spoluúčast HMP na konferencích pořádaných v HMP
Odborné vzdělávací semináře proprotidrogové koordinátory MČ a obvodní metodiky prevence
Semináře k psaní projektů

Šíření informací o cílech, principech a smyslu protidrogové politiky do veřejnosti

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Internetové stránky HMP a PCPP
http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistra
t/odbory_mhmp/protidrogova_politika/inde
x.html
Vydání tištěných informací, letáků k aktuální problematice protidrogové politiky HMP
AntiFetFest

Využívání informačních a metodických materiálů a internetových poraden, zejména k intervencím zaměřeným na snížení míry rizikovéhochování.

Deskriptory:
IX.c sociální prevence
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
Drogové informační centrum
Využívání informačních a metodických materiálů a internetových poraden, zejména k intervencím zaměřeným na snížení míry rizikového chování
Právní poradna Asociace nestátních organizací

Zpracování výročních zpráv o realizaci protidrogové politiky HMP

Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
Výroční zpráva o realizaci protidrogové politiky HMP
Hodnocení kvality a efektivity programů - Hodnocení přijatých projektů- Hodnocení závěrečných zpráv- Sledování odborné realizace programů - Kontroly MHMP
Pravidelná setkání pracovních skupin při Protidrogové komisi RHMP - Sekce primární prevence - Sekce Harm Reduction - Sekce léčby a následné péče

Podpora výzkumných prací v oblasti adiktologie, které budou sloužit ke zkvalitnění jednotlivých kroků v oblastech protidrogové politiky HMP

Deskriptory:
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.e transfer znalostí a technologií
VII.h odborné vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
IX.d sociální infrastruktura
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
Analýza dostupnosti a potřeb rozšíření terénních programů ve všech MČ
CERTIFIKACE – Zvyšování kvality programů protidrogové politiky v HMP

Koordinace

Zachování systému koordinace protidrogové politiky HMP

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Jednání Protidrogové komise Rady HMP podle doporučení RV KPP
Udržení pozice krajského protidrogového koordinátora
Udržení pozice krajského školského koordinátora

Spolupráce s protidrogovými koordinátory MČ

Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
IX.d sociální infrastruktura
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
Zajištění pozice protidrogových koordinátorů na úřadech MČ Praha 1-22.
Spolupráce s PCPP
Metodická a koordinační setkání s protidrogovými koordinátory MČ Praha 1-22.

Stabilizace pozice protidrogových koordinátorů MČ i kraje, a tím zamezení stálých změn na těchto postech.

Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.d sociální infrastruktura
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
Zapojení HMP do systému koordinace protidrogové politiky v ČR - spolupráce s: - MŠMT - RV KPP - MV - MZ
Finanční podpora realizace protidrogové politiky na místní úrovni MČ Praha 1-22

Financování protidrogové politiky HMP

Zajištění potřebného rozpočtu na protidrogovou politiku pro každý rok

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
Zajištění dostatečné výše rozpočtu na protidrogovou politiku pro každý rok.

Rozšíření víceletého financování, které umožňuje stabilitu, plánování a rozvoj adiktologických služeb

Deskriptory:
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
Zajištění grantových řízení.

Včasná administrace grantových řízení a včasné přidělení finančních prostředků

Deskriptory:
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Včasné přidělení finančních prostředků

Podpora realizace protidrogové politiky na základě znalosti místních specifik na MČ

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
Zajištění finančních prostředků na realizaci protidrogové politiky na místní úrovni(MČ Praha 1-22)

Podporovat certifikační proces, a tak podněcovat zvyšování kvality programů protidrogové politiky v HMP

Deskriptory:
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
TISK
i