NÁRODNÍ SÍŤ ZDRAVÝCH MĚST ČR
Znak NÁRODNÍ SÍŤ ZDRAVÝCH MĚST ČR

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

NÁRODNÍ SÍŤ ZDRAVÝCH MĚST ČR

Roční plán NSZM ČR 2015

I. PŘÍNOSY PRO KVALITU VEŘEJNÉ SPRÁVY ČLENŮ NSZM

I.1 Kvalitní postup členů NSZM je podpořen akcemi a specifickými nástroji asociace P

I.1.1 Zaměřit součinnost Zdravých měst, obcí a regionů na důležitá témata udržitelného rozvoje a zdraví obyvatel
I.1.2.1 Metodická a konzultační podpora pro členy k nastavení místního systému strategických a komunitních procesů pro postup k udržitelnému rozvoji, zejména za využití ZM a MA21 (základní služba)
I.1.2.2 Metodické návody k zapojení dětí a mládeže do sledování priorit udržitelného rozvoje v místě; propagace dobré praxe v této činnosti
I.1.2.2 Konzultační podpora pro členy k celkovému strategickému řízení municipalit i koncepčnímu řešení dílčích témat udržitelného rozvoje a podpory zdraví obyvatel (základní služba)
I.1.1.4 Zaměření asociace na témata související s klimatickými změnami /nízkouhlíková města, adaptace na změny klimatu, ad./
I.1.1.5 Zaměření asociace na témata místní rekreace, wellness a udržitelného turismu
II.2.1.4 Tematická Sekce NSZM (1x ročně)
I.1.2 Rozvíjet internetovou know-how bázi "Metodika NSZM"
I.1.2.1 "Metodika NSZM" - průběžné rozšiřování a aktualizace metodických návodů - know-how pro strategickou a komunitní práci v municipalitách k udržitelnému rozvoji a zdraví obyvatel (základní služba)
I.1.2.2 Metodika NSZM - aktualizace Manuálu pro expertní Zdravotní plány a politiky vůči Zdraví 2020
I.1.3 Rozvíjet a doplňovat databázi DobráPraxe.cz - přehled příkladů dobré praxe
I.1.4.1 Portály "DobráPraxe" a "Galerie udržitelného rozvoje měst" - monitoring, příprava,zveřejňování a další propagace příkladů dobré praxe, vč. tzv. "střípků dobré praxe" a videí z realizace Zdravého města a MA21 (základní služba)
I.1.4 Aktualizovat Manuál pro expertní "Zdravotní plány a politiky"
I.1.6.1 Manuál pro Zdravotní plány; portály s celostátním přehledem "ZdravotniPlan.cz" a evidenční portál posouzení HIA "HealthImpact.cz" - ve spolupráci s PS MZd (základní služba)
I.1.6.2 Zdravotních plány a politiky - podpora členů v přípravě a vyhodnocování těchto koncepcí, vč. využívání info systému DATAPLÁN NSZM pro tyto účely (základní služba)
I.1.5 Rozvíjet DATAPLÁN NSZM - informační systém pro strategické řízení
I.1.7.1 DATAPLÁN - provoz, programování a rozvoj funkcionalit informačního systému pro členy NSZM (základní služba)
I.1.7.2 DATAPLÁN - zavádění základní strategické dokumentace členů NSZM do informačního systému (základní služba)
I.1.5.3 DATAPLÁN - rozbor a prvotní zavedení rozpočtů municipalit do informačního systému (základní služba, dle zájmu členů)
I.1.5.4 DATAPLÁN - předávání informačního systému do správy členům (základní služba, dle zájmu členů)
I.1.5.5 DATAPLÁN - pilotní zavádění pro metody kvality ve veřejné správě, zejména MA21 (projektová služba)
I.1.6 Pořádat celostátní akce NSZM ke vzdělávání, přenosu dobré praxe a zkušeností
II.2.1.1 Akreditovaný vzdělávací program NSZM pro koordinátory ZM a MA21 - "Škola NSZM" (základní služba, 3x ročně)
II.2.1.4 Tematická Sekce NSZM (1x ročně)
II.2.1.5 Pravidelná celostátní Konference NSZM ČR (1x ročně)

I.2 NSZM poskytuje individuální služby pro členy, potřebné ke kvalitnímu postupu ZM a MA21

I.2.1 Zajistit průběžnou metodickou pomoc členům NSZM při realizaci ZM a MA21
I.2.1.1 Individuální konzultace pro jednotlivé členy NSZM k realizaci ZM a MA21 (základní služba)
I.1.1.1 Metodická podpora a facilitace pro veřejná fóra členů k udržitelnému rozvoji /FZM "10P"/ (základní služba)
I.2.1.3 Metodická pomoc a propagace pro ukázkové realizace ZM a MA21 u různých typů členů
I.2.2 Pořádat místní akce NSZM pro municipality ke vzdělávání, přenosu dobré praxe a zkušeností
I.1.4.1 Akreditovaný vzdělávací program NSZM pro úřady k UR (základní služba, max. 1x pro člena za volební období)
I.2.2.2 Odborné přednášky k tématům UR, MA21, strategické řízení a kvalita veřejné správy (projektová služba, dle zájmu členů)
I.2.2.3 Tréninková školení strategického plánování a řízení (projektová služba, dle zájmu členů)
I.2.3 Zajistit služby NSZM k podpoře získávání finančních zdrojů členů
I.1.10.1 Průběžný informační servis NSZM o možnostech finančních zdrojů - monitoring a distribuce (základní služba)
I.1.10.3 Zásobníky projektů členů v DATAPLÁNU NSZM, vč. možnosti hodnocení projektů z hlediska dopadů na udržitelný rozvoj
I.2.3.3 Podpůrná vyjádření NSZM k projektům členů (základní služba, dle zájmu členů)

I.3 Zvyšuje se počet aktivních a pokročilých členů NSZM (kategorie „D-A“ dle Kritérií MA21)

I.3.1 Pravidelně a přehledně hodnotit postup členů podle "Metodiky NSZM", v rámci Kritérií MA21.
I.1.7.1 "Národní přehlídka MA21" v rámci Konference NSZM; jednotlivé obhajoby MA21 v místě /kategorie A, B MA21/
I.1.7.2 Uplatňování a další zdokonalení "Metodiky pro hodnocení udržitelného rozvoje municipalit" - Audity UR /pro kategorie A, B, C MA21/
I.1.7.3 Pravidelná statistika kvality členů NSZM pro Radu, Valnou hromadu a širší propagaci (zejména web a fb)
I.3.1.4 Průběžná informovanost o počtu a kvalitě členů na webu NSZM
I.3.2 Přehledně hodnotit stav členů vůči udržitelnému rozvoji, za využití benchmarkingu indikátorů UR
I.1.8.1 Sledování a benchmarking municipalit v DATAPLÁNU podle témat udržitelného rozvoje a indikátorů v Metodice
I.3.3 Rozvíjet uplatňování metod kvality ve veřejné správě ke zvyšování efektivity úřadu
I.1.9.1 Podpora pro členy v propojení metody MA21 s dalšími metodami kvality a procesním řízením (projektová služba)
I.3.3.2 Metodická pomoc členům v rámci "Ceny ministra vnitra za kvalitu v územní veřejné správě"

II. NÁRODNÍ A MEZINÁRODNÍ AKTIVITY A POZICE NSZM

II.1 Na národní úrovni je NSZM aktivním a respektovaným partnerem vlády, resortů a národních institucí P

II.1.1 Aktivně se podílet na zlepšování strategické práce veřejné správy, ve spolupráci s národními partnery
III.1.4.1 Národní "Databáze strategií" na platformě systému DATAPLÁN NSZM /evidence a propojení strategické dokumentace - národní, krajská a místní úroveň/
II.1.2 Aktivně prosazovat zdraví, udržitelný rozvoj a kvalitu života ve strategickém rozvoji a komunikaci na celostátní úrovni
III.1.1.1 Rada vlády pro udržitelný rozvoj /RVUR/, Řídící výbor rady, Výbor pro udržitelné municipality, Výbor pro strategii, další výbory a minitýmy
III.1.1.2 RVUR, MŽP: PS pro MA21
III.1.1.3 MMR, RVUR: PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území, PS pro Smart Cities, PS pro Databázi strategií, Expertní skupina pro strategickou práci
III.1.1.4 MV: Řídicí výbor modernizace VS, Sekce kvality ve veřejné správě
III.1.1.5 MZd, WHO: PS pro zdravotní gramotnost, PS pro Zdravotní plány a politiky
II.1.3 Aktivně spolupracovat s Kanceláří WHO v Praze
III.1.3.1 PS pro zdravotní gramotnost (AP Z2020)
II.1.3.2 Propagace projektu WHO-BCA "Město přátelské seniorům"
II.1.3.3 Pracovní skupina pro prevenci úrazů při WHO LO Praha
II.1.3.4 PS pro expertní Zdravotní plány (při MZ a WHO CZ)
II.1.4 Aktivně spolupracovat s resorty, institucemi a odbornými partnery
III.1.3.1 Uzavírání dalších dohod o spolupráci s důležitými institucemi a odbornými partnery
II.1.4.2 Pilotní projekty ve městech a krajích s podnikatelským sektorem, ve spolupráci s Českou podnikatelskou radou pro udržitelný rozvoj
III.1.3.2 Spolupráce s UK, ČSÚ, ÚZIS a dalšími odbornými partnery pro indikátory /expertní metodiky, zdroje dat/ (projektová aktivita)
II.1.4.4 Pilotní a výzkumné projekty ve městech a krajích s univerzitami a výzkumnými institucemi
II.1.5 Zajišťovat záštitu významných národních institucí nad akcemi NSZM a zvát zástupce těchto institucí k účasti na akcích
III.1.5.1 Záštita a účast významných národních partnerů /zejména předseda vlády, ministři a ředitelé odborů ministerstev/ na Konferenci NSZM a dalších celostátních akcích asociace

II.2 Na mezinárodní úrovni NSZM udržuje svoji pozici vůči důležitým institucím a spolupracuje s partnery v mezinárodních projektech a aktivitách

II.2.1 Aktivně spolupracovat s WHO-EURO v rámci aktuální fáze evropského Projektu ZM WHO, s národními sítěmi ZM i s jednotlivými ZM – sdílení dobré praxe
III.2.1.1 Příprava na re-akreditaci NSZM ČR vůči WHO /pro další fázi Projektu ZM WHO v Evropě od roku 2018/
III.2.1.2 Zpracování pravidelné evaluace pro WHO o realizaci Projektu ZM v ČR
III.2.1.3 Účast NSZM na mezinárodních konferencích WHO-EURO a setkáních evropských sítí Zdravých měst
III.2.1.4 Spolupráce se zahraničními národními sítěmi Zdravých města regionů, i s dalšími mezinárodními partnery, ke konkrétním tématům /např. Baltic Region Healthy Cities Association, ad./
II.2.2 Aktivně spolupracovat s dalšími odbornými institucemi a asociacemi na mezinárodní úrovni – sdílení dobré praxe, společné projekty
III.2.2.1 RFSC: Spolupráce na expertním hodnocení měst v rámci EU
III.2.2.1 ICLEI: aktivní členství v mezinárodní asociaci; účast na významných akcích k MA21 v Evropě a spolupráce na dalších aktivitách ICLEI přínosných pro NSZM a její členy
III.2.2.2 Energy-Cities: aktivní členství NSZM v evropské asociaci; propagace Covenant of Mayors, spolupráce na dalších aktivitách přínosných pro NSZM a její členy
III.2.2.4 Smart Cities: Propojení témat a aktivit NSZM v rámci evropského programu
III.2.1.6 Spolupráce s národními sítěmi Zdravých města regionů, i s dalšími mezinárodními partnery, ke konkrétním tématům /např. Baltic Region Healthy Cities Association, ad./
II.2.2.6 Mezinárodní projekt: Caravan of Europe (ICLEI, Litoměřice)
II.2.2.7 Mezinárodní projekt: DISPLAY Cyber (Energie-Cités)
II.2.2.8 Mezinárodní projekt: SUNflower (City of Moura)
II.2.2.9 Mezinárodní projekt STEPS
II.2.3 Zvát zástupce významných mezinárodních institucí k účasti na akcích NSZM nebo spolupořádaných akcích
III.2.3.1 Konference NSZM a další významné akce - účast mezinárodních partnerů
II.2.3.2 Týden udržitelného rozvoje a energetiky - Švédské ministerstvo udržitelného rozvoje; Velvyslanectví Švédska; Energie-Cités

III. MARKETING, PROPAGACE A MEDIALIZACE NSZM

III.1 Medializace, propagace a vnější informační činnost NSZM probíhá úspěšně; je zvyšována image asociace vůči důležitým cílovým skupinám na místní, celostátní i mezinárodní úrovni

III.1.1 Aktivně medializovat a propagovat NSZM a její členy na celostátní úrovni
II.1.1.1 Tiskové zprávy, články, vystoupení zástupců NSZM a členů v médiích
II.1.1.2 e-Zpravodaj NSZM - propagace asociace a aktivit členů (základní služba)
II.1.1.3 Propagační a informační materiály NSZM, zejména pravidelná Výroční zpráva asociace - vydávání a distribuce
II.1.1.4 Mediální partneři k akcím, kampaním, tématům NSZM
I.1.4.1 Portály "DobráPraxe" a "Galerie udržitelného rozvoje měst" - monitoring, příprava,zveřejňování a další propagace příkladů dobré praxe, vč. tzv. "střípků dobré praxe" a videí z realizace Zdravého města a MA21 (základní služba)
III.1.2 Provozovat veřejný informační systém NSZM
II.1.2.1 Informační server "ZdravaMesta.cz" - informace o jednotlivých členech asociace, s propojením na DtP a další portály NSZM (základní služba)
II.1.2.3 E-mailové rozesílací konference NSZM /dle témat UR/- otevřené pro všechny zájemce (základní služba)
II.1.2.4 Facebook NSZM a další aktivity k propagaci asociace a členů na sociálních sítích (základní služba)
III.1.3 Pořádat a spolupořádat významné akce k propagaci NSZM a jejích členů
II.2.1.5 Pravidelná celostátní Konference NSZM ČR (1x ročně)
I.1.7.1 "Národní přehlídka MA21" v rámci Konference NSZM; jednotlivé obhajoby MA21 v místě /kategorie A, B MA21/
II.1.3.1 Národní konference kvality /MV/ - prezentace NSZM
II.1.3.2 Prezentace NSZM na významných národních akcích
III.1.4 Propagovat NSZM a členy vůči zahraničí
II.2.5.1 Anglická verze eZpravodaje NSZM /"HCCZ Bulletin"/ s informacemi o aktivitách členů
II.2.5.2 Anglická verze serveru Dobrá praxe NSZM /"Good Practice.cz"/ - propagace příkladů dobré praxe členů vůči zahraničí
II.2.5.3 Anglické verze hlavních propagačních materiálů NSZM
II.1.4.4 Propagace NSZM v rámci spolupráce s WHO, ICLEI, Energy Cities a s dalšími mezinárodními institucemi a odbornými partnery
III.1.5 Zajistit aktivní nábor nových členů
II.1.5.1 Jednání o členství v NSZM s významnými městy a městskými částmi
II.1.5.2 Jednání o členství v NSZM s dalšími kraji

III.2 Společné aktivity členů NSZM jsou využívány k propagaci na národní a mezinárodní úrovni

III.2.1 Zajistit propagaci a medializaci společných aktivit členů NSZM na národní úrovni
II.2.6.1 Evidence aktivit členů NSZM v rámci vybraných celostátních kampaní
III.2.1.2 Propagace a medializace témat NSZM

IV. INTERNÍ STAV NSZM

IV.1 Externí i vlastní zdroje NSZM umožňují dostatečné financování potřebných aktivit asociace P

IV.1.1 Zajistit členské příspěvky pro financování asociace
IV.1.2.1 Postup Kanceláře NSZM dle pravidel pro členské příspěvky v kalendářním roce
IV.1.1.2 Navrhnout základní a rozšířené služby NSZM ve vazbě na členské příspěvky
IV.1.2 Dofinancovat provozní náklady NSZM z externích zdrojů
IV.1.1.1 Zajištění projektů NSZM pro financování služeb pro členy a provozu NSZM
IV.1.1.2 Zajištění kvalitního monitoringu a výkaznictví projektů; možné uplatnění některých provozních nákladů do projektů v souladu s pravidly projektů

IV.2 Činnost Kanceláře NSZM je po organizační a personální stránce kvalitně zajištěna

IV.2.1 Zajistit kvalitní strategické a operativní řízení NSZM
IV.2.2.1 Pravidelná aktualizace a vyhodnocování dokumentů pro řízení NSZM /Strategie NSZM, Střednědobé a Roční plány, Koncepce ředitele/
IV.2.2.2 Indikátory k hodnocení úspěšnosti NSZM v rámci strategických dokumentů asociace - pravidelné sledování a vyhodnocování
IV.2.2 Zajistit a udržet kvalifikovaný a výkonný personál NSZM
IV.3.1.1 Zajištění a udržení kvalitního personálu Kanceláře NSZM

IV.3 Je zajištěn kvalitní interní provoz NSZM jako organizace

IV.3.1 Zajistit bazální provoz NSZM jako organizace, v souladu s legislativou
IV.2.1.1 Průběžné účetnictví organizace NSZM, roční účetní závěrka, daňová agenda a audit
IV.3.1.2 Právní poradenství pro NSZM
IV.3.2 Zajistit provozně-technické zázemí Kanceláře NSZM
IV.2.3.1 Pronájem kancelářských a skladových prostor pro Kancelář NSZM
IV.2.3.2 Vybavení Kanceláře NSZM a technické vybavení pro personál
TISK
i