KRAJ MORAVSKOSLEZSKÝ
Znak KRAJ MORAVSKOSLEZSKÝ

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

KRAJ MORAVSKOSLEZSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
2.3.1. "Oblast"
2.3.1.1 "Cíl"
2.3.1.1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje (2016)

2.3.1. Rovné příležitosti ve vzdělávání

2.3.1.1 Podpora inkluzívního (společného) vzdělávání

Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inkluzívního vzdělávání

Zlepšování podmínek pro inkluzívní vzdělávání ve školách

Spolupráce škol a školských zařízení se sociálními partnery v oblasti inkluzívního vzdělávání

2.3.1.2 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných

Podpora vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Zlepšování podmínek pro vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků v mateřských, základních a středních školách

Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce s dětmi, žáky, studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi, žáky, studenty nadanými a mimořádně nadanými

Podpora žáků základních a středních škol v celostátních a mezinárodních soutěžích

Podpora organizátorů celostátních a mezinárodních soutěží základních a středních škol

2.3.1.3 Národnostní školství

Zajištění informovanosti v oblasti národnostního školství prostřednictvím webových stránek MSK

Podpora vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy

2.3.1.4 Další rozvoj pedagogicko-psychologického poradenství

Podpora zkvalitňování poradenských služeb

Podpora činnosti školních poradenských pracovišť

2.3.1.5 Prevence sociálně-patologických jevů dětí a mládeže

Realizovat a využívat finanční podporu v oblasti prevence rizikových forem chování ve školách a školských zařízeních

Realizace krajské konference Prevence rizikových projevů chování

Metodická podpora Preventivních programů škol

Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků v problematice prevence a řešení rizikových forem chování

Zvyšování kvality vzdělávání

Modernizace infrastruktury pro vzdělávání

Rozvoj spolupráce škol se sociálními partnery

Propagace oborů vzdělání a středních škol ve spolupráci se sociálními partnery

Zvýšení uplatnitelnosti absolventů ve vystudovaném oboru vzdělání

Nezvyšování předčasných odchodů ze vzdělávání

2.3.2. Zvyšování kvality vzdělávání s akcentem na připravenost absolventů pro trh práce a život
v moderní společnosti

2.3.2.1 Podpora technického a přírodovědného vzdělávání

Modernizovat infrastrukturu a vybavení škol pro vzdělávání v technických a přírodovědných oborech

Zlepšit materiální i personální základnu pro polytechnické vzdělávání a výuku dílen

Zvýšit podíl praktické výuky a stáží ve firmách, propojit výuku s podnikovou praxí

Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích akcí DVPP pro učitele přírodovědných a technických předmětů a učitele odborného výcviku technických oborů

Rozvíjet kariérové poradenství prostřednictvím spolupráce se zaměstnavateli a ÚP a v návaznosti na požadavky trhu práce

Zlepšit kvalitu a odbornou způsobilost pedagogických pracovníků k výuce přírodovědných předmětů (zejména fyziky a chemie) v základních školách

Popularizovat a zvýšit přitažlivost technického a přírodovědného vzdělávání a technických oborů (ve spolupráci se zaměstnavateli)

Nezvyšovat podíl otevíraných tříd gymnázií a oborů vzdělání středních škol humanitního a společenského zaměření z celkového počtu otevíraných tříd ve středních školách

2.3.2.2 Rozvoj kariérového poradenství

Podpora zkvalitňování kariérového poradenství ve školách (ve spolupráci se sociálními partnery)

Propagace středních a vyšších odborných škol (např. tzv. burza škol, dny otevřených dveří), informační kampaně k prohlubování zájmu o jednotlivé obory a profese

Vzdělávání výchovných poradců ZŠ a SŠ a dalších pedagogických pracovní

Aktualizace webových stránek s informacemi o středních a vyšších odborných školách a oborech

2.3.2.3 Podpora rozvoje klíčových gramotností – zejména matematické, jazykové, digitální a čtenářské gramotnosti

Realizace projektů rozvoje klíčových gramotností a kompetencí, s důrazem na matematickou gramotnost; vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje matematické gramotnosti dětí a žáků

Realizace projektů ke zkvalitnění jazykového vzdělávání

Modernizace infrastruktury a vybavení škol pro jazykové vzdělávání

Podpora využívání metody CLIL ve školách

Realizace jazykových a výměnných pobytů žáků a pedagogických pracovníků v zahraničí

Modernizace infrastruktury a vybavení škol informačními a komunikačními technologiemi

Zvyšování digitální gramotnosti žáků a učitelů

Realizace projektů rozvoje čtenářské gramotnosti a vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti dětí a žáků

2.3.2.4 Podpora kvality vzdělávání prostřednictvím monitorování výsledků vzdělávání

Realizace rozvojového programu MSK KVALITA (za předpokladu, že nebude realizováno testování obdobného charakteru v rámci ČR); zapojení škol a využívání získaných výsledků ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, při sebehodnocení škol

Využívání výsledků z mezinárodních i národních šetření ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, k případným opatřením v rámci krajských strategií ve vzdělávání; zapojení škol do významných národních i regionálních šetření

2.3.3. Další vzdělávání pedagogických pracovníků

2.3.3.1 Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Formování nabídky vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení v závislosti na struktuře poptávky a zajištění dostupnosti DVPP k naplnění standardu profese učitele (včetně jazykového vzdělávání, ICT, moderních vzdělávacích metod, klíčových kompetencí, podpory začínajících učitelů apod.)

Podpora efektivních forem vzájemné spolupráce a sdílení zkušeností mezi školami, pedagogy a zaměstnavateli v oblasti odborného vzdělávání (včetně ROC apod.)

Nabídka vzdělávání v oblasti zvyšování odborných, metodických a poradenských dovedností mentorů, lektorů a metodiků
v rámci DVPP

Nabídka vzdělávání v oblasti systematické podpory managementu škol a školských zařízení jako klíčových osob pro rozvoj školy

Zajištění nabídky vzdělávání pro nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení

2.3.4. Další vzdělávání v rámci celoživotního učení

2.3.4.1 Další vzdělávání v rámci celoživotního učení

Využívání kapacit škol k dalšímu vzdělávání (centra celoživotního učení a dalšího profesního vzdělávání); zajištění dostupnosti dalšího vzdělávání

Využívání systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání (implementace systému uznávání do praxe)

Propagace a informační podpora dalšího vzdělávání a systému uznávání založeného na Národní soustavě kvalifikací (o možnostech občanů získat osvědčení o uznání profesní kvalifikace)

Rozvoj a posílení spolupráce mezi školami a sociálními partnery v oblasti dalšího vzdělávání a implementace zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, např. se zaměstnavateli, úřady práce, FDV, AIVD

Zajištění prostupnosti a propojenosti dalšího a počátečního vzdělávání, profesních a plných kvalifikací

Zajištění vzdělávání pedagogických pracovníků v kompetencích potřebných pro lektorskou činnost v dalším vzdělávání (např. profesní kvalifikace lektor dalšího vzdělávání)

Finanční motivace ředitelů příspěvkových organizací v případě zajišťování dalšího vzdělávání

2.3.5. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

2.3.5.1 Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

Podpora školních projektů zaměřených na EVVO a VUR, podpora rozvoje dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a VUR

Rozvoj sítě škol – center EVVO a VUR

Podpora EVVO a VUR; implementace VUR v aktivitách a programech MSK; propojování školního a mimoškolního vzdělávání

TISK
i