hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost
úvodní stránkahlavní město PRAHAStrategické dokumenty › Přehled cílů v dokumentech dle témat  

hlavní město PRAHA

tisk
i
.. zobrazit cíle dokumentů dle tématu
téma
Správa věcí veřejných a územní rozvoj
téma
Životní prostředí
téma
Udržitelná spotřeba a výroba
téma
Doprava
téma
Zdraví
téma
Místní ekonomika
téma
Vzdělávání a výchova
téma
Kultura a místní tradice, sport
téma
Sociální prostředí
téma
Zemědělství a venkov
téma
Globální odpovědnost
.. téma - podrobnější členění

Zastřešující strategický dokument

Znak hlavní město PRAHAStrategický plán hl. m. Prahy [akt. 2016]
1.4 Zdravé město viz dokument »

Strategický dokument

Znak hlavní město PRAHACirkulární Praha 2030: Strategie hl. m. Prahy pro přechod na cirkulární ekonomiku (2022)
SC1/II Snížení stavebního odpadu realizací demoličních postupů, které umožňují znovuvyužití materiálů. viz dokument »
SC1/IV Udržitelný provoz, renovace má prioritu před novou výstavbou viz dokument »
SC2/I Úspora vod a detekce úniků viz dokument »
SC2/II Podpora využití srážkových vod, šedých vod a odpadních vod i dalších zdrojů v území viz dokument »
SC2/III Využití tepla z odpadních vod a energie vod viz dokument »
SC2/IV Využití kalů se zohledněním principů CE viz dokument »
SC2/V Zajistit komplexní přístup k vodnímu hospodářství viz dokument »
SC4/I Minimalizovat produkci a zvýšit míru využití objemného odpadu města na 50 % do roku 2030 viz dokument »
SC4/IV Průběžně a systematicky komunikovat a šířit osvětu mezi obyvateli, podnikatelskými subjekty i na úrovni národní legislativy. viz dokument »
SC5/I Zohlednění principů cirkulární ekonomiky ve veřejných zakázkách viz dokument »
SC5/III Principy CE a šetření primárními zdroji jako východisko projektů města viz dokument »
SC6/I Podpora sdílené ekonomiky, občanských iniciativ a podnikatelských subjektů v CE viz dokument »
SC6/II Podpora pilotních projektů a inovací, zapojení vědy a výzkumu viz dokument »
SC6/III Komunikace, vzdělávání a osvěta pro CE viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAKlimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030
4.A Nově vysázet 1,5 milionu stromů (nad rámec náhrady za pokácené stromy);4.B Snížit podíl pitné vody na zalévání veřejné zeleně o 28 %;4.C Zvýšit adaptabilitu na dopady změny klimatu u veřejných budov ve správě města a MČ o 5 %;4.D Zajistit rozšiřování plochy území změněné z nepropustných ploch na modrozelenou infrastrukturu o 7 metrů čtverečních na 1 tisích obyvatel za rok viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAAkční plán snižování hluku aglomerace Praha (2019)
1.A Urbanisticko-architektonická opatření viz dokument »
1.B Urbanisticko-dopravní opatření viz dokument »
1.C Dopravně-organizační opatření viz dokument »
1.D Stavebně-technická opatření viz dokument »
1.E Další opatření viz dokument »
2.A Urbanisticko-architektonická opatření (popsány v kapitole 1.A) viz dokument »
2.B Urbanisticko-dopravní opatření viz dokument »
2.C Dopravně-organizační opatření viz dokument »
2.D Stavebně-technická opatření viz dokument »
3.A Urbanisticko-architektonická opatření viz dokument »
3.B Organizační opatření při plánování letecké dopravy viz dokument »
3.C Stavebně-technická opatření viz dokument »
3.D Aplikace ekonomických nástrojů viz dokument »
4.A Urbanisticko-architektonická opatření viz dokument »
4.B Stavebně-technická opatření viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAStrategie adaptace hl. m. Prahy na změnu klimatu (2017)
1.A Zlepšovat mikroklimatické podmínky v Praze a snižovat negativní vliv extrémních teplot, vln horka a městského tepelného ostrova na obyvatele Prahy viz dokument »
1.B Snižovat dopady extrémních hydrologických jevů (přívalových dešťů, povodní a dlouhodobého sucha) na území hl. m. Prahy a ve volné krajině metropolitní oblasti viz dokument »
1.C Snižovat energetickou náročnost Prahy a podpořit adaptaci budov viz dokument »
1.E Zlepšit podmínky Prahy v oblasti udržitelné mobility (upřesněno v Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí) viz dokument »
1.F Zlepšit podmínky v oblasti environmentálního vzdělávání, podpořit monitoring a výzkum dopadů klimatické změny v Praze viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAStrategie podpory alternativních pohonů v hl. m. Praze do roku 2030
1.1 Taxi a spolujízda viz dokument »
2.1 City logistika viz dokument »
2.3 Veřejná doprava viz dokument »
3.1 Infrastruktura CNG / LNG viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAKoncepce Smart Prague do roku 2030 (2017)
2.1 Pražský fond čisté energie viz dokument »
2.3 Smart osvětlení viz dokument »
3.3 Energetické a surovinové využití odpadní a dešťové vody viz dokument »
5.3 Nové funkce na městském mobiliáři a ve veřejných budovách viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAPlán udržitelné mobility hl. m. Prahy a okolí (2019)
Preferování veřejné dopravy a rozvoj kolejové dopravy (A)
• Podpora chůze a dopravní cyklistiky (E)
• Optimalizace zásobování města (F)
• Snížení znečištění ovzduší, hlukové zátěže a uhlíkové stopy (I)
• Udržitelný územní rozvoj Pražské metropolitní oblasti (N)
viz dokument »
Preferování veřejné dopravy a rozvoj kolejové dopravy (A)
• Podpora chůze a dopravní cyklistiky (E)
• Zlepšení přístupnosti dopravy, dopravní infrastruktury a veřejných prostranství pro různé skupiny obyvatel (G)
• Zlepšení kvality veřejných prostranství (H)
• Snížení znečištění ovzduší, hlukové zátěže a uhlíkové stopy (I)
• Snížení dopravní nehodovosti (K)
viz dokument »
Znak hlavní město PRAHADlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hl. m. Prahy 2020-2024
X.4 Systematické vzdělávání pedagogických i dalších pracovníků školských zařízení v oblasti EVVO. viz dokument »
X.5 Podpora sítí škol v oblasti EVVO a propojení mezi aktivitami EVVO ve školách a školských zařízeních i v rámci mimoškolní činnosti. viz dokument »
X.7 Realizace kvalitních vzdělávacích programů EVVO ve školách a školských zařízeních. viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAStrategie rozvoje veřejných prostranství hl. m. Prahy (2014)
E Úloha environmentální viz dokument »
Zdravé prostředí, kvalita klimatu viz dokument »
Kvalitní údržba a úklid jsou stěžejním předpokladem kvality veřejných prostranství. viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAKoncepce péče o zeleň v hl. m. Praze (2010)
Podporovat doplňování stávajících neúplných stromořadí v souladu s vhodnou stávající druhovou skladbou, nepřipustit likvidaci starých stromořadí bez jejich postupné obnovy a náhrady viz dokument »
Ve vhodných místech odborně vytipovat a navrhnout soustavu nových stromořadí ze stromů odpovídajících šířce uličního prostoru. Není-li z prostorového či funkčního hlediska možno provést výsadbu vzelených pásech, pak podporovat výsadbu stromů ve zpevněném a pro vodu propustném povrchu viz dokument »
V omezené míře lze na těchto plochách uplatnit i mobilní zeleň, avšak za předpokladu jejího kvalitního založení a následné péče viz dokument »
Realizovat rehabilitaci veřejných prostorů v souladu s respektováním provozních a sociálních potřeb, ekologických a kulturně-historických kritérií (např. vytipovat vhodné plochy menšího rozsahu pro zřízení mikroparků, podporovat zvýšení kvality ploch ve vnitroblocích městské zástavby např. zachováním kvalitní a perspektivní vzrostlé zeleně a její obnovy apod.) viz dokument »
Ze strany vedení města podporovat racionální umístění (přemístění) podzemních sítí, popřípadě ve shodě se správci sítí umožnit umístění nových výsadeb i tam, kde to je právě rozptýlenými sítěmi v současnédobě znemožněno a především pamatovat na tuto omezující okolnost i při nové zástavbě. Toto je v kompetenci Útvaru rozvoje hlavního města Prahy. Při výsadbě stromořadí nad inženýrskými sítěmi instalovat ochranné bariéry, které zabrání vniknutí kořenového systému mezi inženýrské sítě a umožní jejich výměnu bez poškození kořenů. viz dokument »
Doplňování interakčních prvků ÚSES, zejména biokoridorů podél vodotečí viz dokument »
Ve zdejších rozvojových plochách je vhodné zakládat plochy zeleně s rekreační a oddechovou funkcí a novou identitou (s využitím stávajících lesních okrajů, starých sadů a zahrad se založením a doplněním extenzivních porostů přírodní krajinné zeleně) pro možnost využití tzv. měkkou formou rekreace, která přílišnezatěžuje přírodu a krajinu a nevyvolává enormní nároky na infrastrukturu (jde zejména o pěší turistiku, jogging, nordicwalking, tratě pro běh na lyžích apod.) viz dokument »
MHMP poskytne garanci a odborný „servis“ nejen sám sobě, ale v jednotlivých případech i MČ, které by mohly mít problémodborně a odpovědně vyhodnotit důležitou problematiku ekonomiky údržby zeleně (a další finanční zatěžování rozpočtů). Taktoby mohly být nově navržené plochy zeleně průběžně začleňovány v patřičném předstihu do systému městské zeleně. viz dokument »
Odborně je nutno z hlediska koncepce zeleně v nových aglomeracích pohlížet rovněž na rušení stávající zeleně ve smyslu stávajícíplatné legislativy (kácení dřevin rostoucích mimo les dle zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny), včetně stanovení náhrady za likvidovanou zeleň – úkol pro dotčené orgány státní správy viz dokument »
Pro začlenění zamýšlených a nově realizovaných ploch zeleně ve městě se doporučuje požadovat po investorech stavebna nově navržené plochy zeleně již ve stádiu projektové přípravy zpracovat plán péče včetně vyčíslení finanční nákladovosti údržby vznikajících ploch a především předjednat budoucího správce a vlastníka zeleně. viz dokument »
V novém UPn hlavního města Prahy by se nadále mělo pokračovat ve vytipovávání a vymezování území pro nové rozvojové plochy s krajinnou a lesní zelení. Je nutné, aby krajinná a lesní zeleň celopražského významu (I. kategorie) v rozvojových plochách zůstala ve vlastnictví hlavního města Prahy viz dokument »
Udržet vysoký standard péče o chráněné území viz dokument »
Vycházet ze stávajících zpracovaných a platných plánů péče o tato území. Opatření specifikovaná v plánech péče je třebapromítnout do nákladovosti údržby těchto území pokračovat v zajišťování a umožňování vědeckého výzkumu a inventarizačníchprůzkumů. Na jejich základě bude upřesňována prováděná přímá péče o tato území viz dokument »
Při vyhlašování nových zvláště chráněných území doporučujeme postupovat v souladu se zpracovanou Prognózou, koncepcí a strategií ochrany přírody a krajiny v Praze viz dokument »
Při přípravě nového ÚPn se doporučuje, aby území vyčleněná pro ÚSES byla zohledněna jako veřejně prospěšná opatření viz dokument »
Management ÚSES je třeba koordinovat s plánováním v oblasti vod, lesním plánováním, útlumem zemědělské produkce, s péčío zvláště chráněná území, s péčí o historické parky a zahrady a s rekreačními aktivitami v území viz dokument »
Do strategických plánů a územně plánovacích dokumentací je třeba zahrnout vytváření podmínek pro realizaci ÚSES formou zajištěnínových pozemků viz dokument »
V rámci projektových dokumentací je třeba upřesňovat hranice prvků ÚSES do úrovně plánu ÚSES dle konkrétních podmínek stanoviště viz dokument »
Nelze připustit zmenšování ploch prvků ÚSES pod rozsah vymezený v ÚPn a pod prostorové parametry vyplývající z příslušné Metodiky. Zejména ve vnějším pásmu města je třeba iniciovat změny návrhu vymezení ÚSES ve prospěch rozšíření ploch pro realizaci ÚSES. Na těchto plochách lze vhodně využít institutu náhradních výsadeb dle zák.č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Pro zajištění funkčnosti ÚSES doporučujeme, aby byla v plném rozsahu respektována a realizována opatření, navržená v materiálu Prognóza, koncepce a strategie ochrany přírody a krajiny v Praze z 4/200 viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAPrognóza, koncepce a strategie ochrany přírody a krajiny v hl. m. Praze (2008)
O.1 Získat plochy ÚSES a CSZ do majetku města viz dokument »
O.2 Zajištění funkčnosti ÚSES viz dokument »
O.3 Snížit devastaci území přírodních parků a zamezit narušení krajinného rázu viz dokument »
O.3 Zajistit ochranu a management významných krajinných prvků viz dokument »
O.4 Dosáhnout vyššího stupně ochrany přírodovědně hodnotných území a lokalit s bioindikačními druhy viz dokument »
O.5 Zajištění funkčnosti celoměstského systému zeleně viz dokument »
O.6 Podpora zeleně v jednotlivých pásmech sídelního útvaru viz dokument »
V.1 Podporovat přírodě blízké přístupy ve vodním hospodářství a ekologizaci správy vodních toků viz dokument »
V.2 Zajistit revitalizaci a rehabilitaci vodních toků a jejich území viz dokument »
V.3 Ochrana a revitalizace pražských nádrží, biotopů stojatých vod a mokřadů viz dokument »
V.4 Posílení retenční schopnosti krajiny viz dokument »
V.5 Využití aktivit v záplavových územích pro funkce ochrany přírody viz dokument »
U.1 Pohlížet na přírodu CHKO tak, že tvoří nedílnou součást přírody hlavního města Prahy a navíc důležité biokoridory, propojující přírodu Prahy s přírodou Středočeského kraje viz dokument »
U.2 Zapojit plochy přírodních parků do velkoplošného typu ochrany přírody a krajiny, zejména v souvislosti s vytvářením stepních porostů, parkových stepí a lesních porostů s přirozenou skladbou dřevin, a využít je tak k prohlubování pestrosti přírody a krajiny v hlavním městě Praze viz dokument »
U.3 Zachování cenných lokalit neživé i živé přírody v rámci sítě maloplošných zvláště chráněných území a péče o ně viz dokument »
U.4 Pečovat o území NATURA 2000 v hlavním městě Praze, pokrývající evropsky významné lokality živých organismů viz dokument »
E.1 Dlouhodobě zachovat stávající ekosystémovou diverzitu hlavního města Prahy a propagovat Prahu jako město s výjimečnou a výjimečně zachovalou přírodou viz dokument »
D.1 Udržet i do budoucna vysokou biodiverzitu druhů živých organismů v hlavním městě Praze; zvláštní pozornost věnovat pak druhům organismů zvláště chráněných podle zákona č. 114/92 Sb., zaznamenaných v tzv. Červené knize, ohrožených a endemitů viz dokument »
I.1 Potlačování všech typů invazních druhů organismů v hlavním městě Praze viz dokument »
N.1 Šetrné využívání ložisek nerostných surovin jako neobnovitelného zdroje v souladu s principy ochrany přírody a krajiny viz dokument »
IO.1 Informační podpora Koncepce ochrany přírody a krajiny hl. m. Prahy viz dokument »
IO.2 Zvýšení informovanosti a zájmu pražské veřejnosti o přírodě Prahy a její ochraně, rozvoj informačních systémů pro laickou i odbornou veřejnost viz dokument »
IO.3 Podpora šetrného přístupu podnikatelských subjektů k přírodě Prahy viz dokument »
IO.4 Podpora naplňování cílů ochrany přírody v praktickém rozhodování veřejné správy viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAKrajská koncepce environmentálního vzdělání, výchovy a osvěty hl. m. Prahy 2016-2025
SC1 Cílem prioritní oblasti je do roku 2025 zvýšit kvalitu EVVO na školách, posílit klíčové kompetence EVVO u dětí a mládeže ve školním i mimoškolním prostředí a zlepšit jejich vztah k životnímu prostředí a jednání v jeho prospěch. viz dokument »
SC2 Cílem je do roku 2025 zajistit pozitivní změnu vnímání životního prostředí ze strany veřejnosti a dalších specifických skupin, což povede ke změně chování a aktivnímu zapojování občanů do ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje, zejména v rámci městských částí. Cílem je tedy zajistit systematickou a dlouhodobou podporu klíčových ekovýchovných a ekoporadenských aktivit a projektů v Praze pro veřejnost, rodiny a specifické skupiny zkvalitňováním a rozšiřováním nabídky vzdělávacích programů. Dílčím cílem je vtáhnout podnikatelský sektor do aktivit EVVO a motivovat jeho zástupce k environmentálně odpovědnému jednání. viz dokument »
SC3 Cílem je do roku 2025 posílit již vytvořenou síť infrastruktury a metodickou podporu v oblasti EVVO za účelem zvyšování kvality poskytovaných služeb. Toho bude dosaženo postupným a koncepčním zapojováním městských částí, zajištěním dostatečného množství odborníků a navazováním vzájemné spolupráce a partnerství mezi všemi subjekty
a skupinami. Dalším cílem je nastavení a implementace evaluačních mechanismů za účelem
reflexe, vyhodnocování programů a aktivit.
viz dokument »
SC4 Cílem je do roku 2025 zajistit fungující koordinační systém EVVO založený na stabilní organizační struktuře a rozvinout spolupráci a funkční komunikaci mezi jednotlivými subjekty EVVO. Současně také zvyšovat informovanost veřejnosti prostřednictvím kvalitního informačního systému EVVO a s využitím moderních informačních zdrojů, což zajistí poskytování kvalitních a aktuálních informací o životním prostředí obyvatelům
a návštěvníkům Prahy. Dalším cílem je zabezpečení stabilního financování aktivit EVVO vč. většího zapojení městských částí a dalších zdrojů do systému financování.
viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAKrajský plán odpadového hospodářství hl. m. Prahy 2016-2025
Podporovat technologie využívání kalů z čistíren komunálních odpadních vod. viz dokument »
Neohrožovat v důsledku přeshraničního pohybu odpadů lidské zdraví a životní prostředí v České republice. viz dokument »
A Omezit odkládání odpadů mimo místa k tomu určená viz dokument »
B Zajistit správné nakládání s odpady odloženými mimo místa k tomu určená a s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl. viz dokument »

Strategický prováděcí dokument

Znak hlavní město PRAHAImplementační plán Strategie adaptace hl. m. Prahy na změnu klimatu 2020-2024
1.A Zlepšování mikroklimatických podmínek v Praze a snižování negativních vlivů extrémních teplot, vln horka a městského tepelného ostrova na obyvatele Prahy viz dokument »
1.F Zlepšování podmínek v oblasti environmentálního vzdělávání, podpoření monitoringu a výzkum dopadů klimatické změny v Praze viz dokument »
Znak hlavní město PRAHACeloměstská koncepce rozvoje informačních systémů pro potřeby hl. m. Prahy a městských částí do 2025
8.1 ICT technologie či služby budou šetrné k životnímu prostředí po celou dobu svého životního cyklu. viz dokument »
Znak hlavní město PRAHAAkční plán pro implementaci územní energetické koncepce hl. m. Prahy 2018-2022
1.4 Uplatňování „zeleného nakupování“ u vybraných výrobků pro potřeby organizací HMP viz dokument »
2.4 Zvyšování efektivity veřejné dopravy a její ekologizace viz dokument »
2.5 Zvyšování efektivity automobilové dopravy a její ekologizace viz dokument »
2.6 Podpora bezmotorové dopravy viz dokument »
3.2 Zefektivnění kalové koncovky ÚCOV Praha viz dokument »
3.3 Podpora zavádění alternativních bezemisních zdrojů elektřiny a tepla viz dokument »
5.1 Snižování emisí znečišťujících látek a emisí skleníkových plynů viz dokument »
5.2 Průřezová podpůrná opatření k implementaci ÚEK viz dokument »
5.3 Mezinárodní spolupráce viz dokument »
TISK
i