KRAJ ÚSTECKÝ
Znak KRAJ ÚSTECKÝ

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

KRAJ ÚSTECKÝ

Strategie podpory zdraví a rozvoje zdravotních služeb v Ústeckém kraji 2023–2033

GesceSpolugesceSpolupráce
1. Podpora zdraví obyvatel
1.1 Podpořit zapojení škol do projektů a programů zaměřených nejen na primární, ale i sekundární prevenci nemocí
1.2 Podpořit aktivity obcí a dobrovolných svazků obcí při realizaci programů primární a sekundární prevence nemocí
1.3 Úzce spolupracovat a podpořit aktivity prevence nemocí a to jak při realizací národních programů primární a sekundární prevence tak i konkrétních aktivit zdravotních pojišťoven (ve spolupráci s primární péčí)
1.4 Ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami navrhnout efektivní model zavádění programů primární a sekundární prevence nemocí u velkých zaměstnavatelů (firemní benefity)
1.5 Vyhodnotit a zvážit podporu vytvoření dostupné sítě mediátorů zdraví ev. koordinátorů/metodiků prevence
1.6 Při realizaci aktivit podpory zdraví (např. i zvyšování zdravotní gramotnosti a odpovědnosti občanů za své zdraví) obyvatel úzce spolupracovat se Státním zdravotním ústavem a dalšími institucemi a to i v návaznosti na zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
2. Zdravotnická záchranná služba
2.1 Pravidelně aktualizovat Plán pokrytí území Ústeckého kraje výjezdovými základnami zdravotnické záchranné služby
2.2 Rozvíjet úzkou spolupráci se všemi partnery v rámci mezinárodního Ujednání o přeshraniční spolupráci zdravotnických záchranných služeb
3. Prohlídky těl zemřelých
3.1 Prohlídky těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení na území Ústeckého kraje realizovat prostřednictvím veřejné zakázky na 2–4 roky
3.2 Průběžně vyhodnocovat systém zajištění prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení a případně navrhovat organizační či jiná opatření
4. Protialkoholní a protitoxikomanická záchytná služba
4.1 Vyhodnotit provoz PZSt v Teplicích v kontextu potřeb celého Ústeckého kraje (ve spolupráci s nemocnicemi, obcemi a odbornou veřejností)
4.2 V návaznosti na vyhodnocení navrhnout a realizovat případné strukturální změny v zajištění PZSt na území kraje
5. Pohotovostní služba dle zákona o zdravotních službách
5.1 Definovat spádové oblasti Ústeckým krajem zajišťované a podporované LPS ve vazbě na urgentní příjmy nemocnic s cílem snížit jejich počet, a zvýšit tak jejich průchodnost a kvalitu díky odpovídajícímu zázemí navazujících zdravotních služeb (laboratorní a radiologický komplement, odborná konziliární vyšetření) – koncept ordinace LPS výhradně u nemocnice akutní péče (ideálně s urgentním příjmem). Sjednotit ordinační dobu LPS na území celého Ústeckého kraje
5.2 V přímé návaznosti na reformu primární péče, na vznikající síť a provozní fungování urgentních příjmů, a v úzké vazbě na zjevně nedostatečné kapacity lékařů v primární péče vyhodnotit fungování LPS v kontextu potřeb celého Ústeckého kraje (ve spolupráci s nemocnicemi, obcemi a odbornou veřejností)
5.3 V návaznosti na vyhodnocení navrhnout a realizovat strukturální změny v zajištění LPS na území kraje a vytvořit funkční model pohotovostní služby jako součást urgentních příjmů na úrovni okresních nemocnic vč. funkčního modelu lékárenské pohotovostní služby
6. Primární péče
6.1 Vytvořit program dlouhodobé podpory rezidenčních míst pro vzdělávání v akreditovaných ordinacích VPL a PLDD v Ústeckém kraji (vzdělávání v základním kmeni nebo celé specializační vzdělávání)
6.2 Vytvořit program metodické a administrativní podpory žadatelů o dotaci ze státního rozpočtu na rezidenční místa (dotační program MZČR)
6.3 Vytvořit program podpory provozu ordinací registrujících poskytovatelů zdravotních služeb primární péče (vznik nových, udržení provozu stávajících)
6.4 Průběžně vyhodnocovat situaci, priority a opatření v oblasti primární a ambulantní péče a navrhovat další opatření k zajištění dostupnosti primární péče v Ústeckém kraji
7. Akutní lůžková péče
7.1 Podporovat investice do udržení ev. i rozvoje potřebných kapacit nemocniční péče u páteřní sítě nemocnic Ústeckého kraje (klíčové nemocnice a centra, zajištění místní dostupnosti)
7.2 Prioritně podporovat investice do nemocnic s urgentním příjmem
8. Následná a dlouhodobá lůžková péče, paliativní a hospicová péče
8.1 Podporovat investice do posílení a rozvoje potřebných kapacit následné a dlouhodobé péče
8.2 Podporovat investice do posílení a rozvoje potřebných kapacit paliativní a lůžkové hospicové péče a služeb
8.3 Podporovat posílení a rozvoj potřebných kapacit mobilní hospicové péče tím rozvíjet tzv. žádoucí trajektorií péče o pacienty v závěru života
9. Péče o duševní zdraví
9.1 Realizovat cíle a opatření Krajského plánu péče o duševní zdraví pro Ústecký kraj a průběžně vyhodnocovat jejich realizaci
9.2 Vytvořit pracovní skupinu pro realizaci Krajského plánu péče o duševní zdraví pro Ústecký kraj a aktivit reformy péče o duševní zdraví (navázat na aktivity projektu MULTIDISCIPLINARITA).
9.3 Aktivity reformy péče o duševní zdraví realizovat prostřednictvím Řídícího výboru reformy péče o duševní zdraví projektu MULTIDISCIPLINARITA
10. Krajská zdravotní, a.s. – páteřní poskytovatel lůžkové péče v Ústeckém kraji
10.1 Připravit Koncepci rozvoje zdravotní péče Krajské zdravotní, a.s. (koncepce podnikatelské činnosti)
10.2 Podporovat realizaci konkrétních cílů a opatření Koncepce rozvoje zdravotní péče Krajské zdravotní, a.s. (koncepce podnikatelské činnosti)
10.3 Podporovat realizaci investičních aktivit Krajské zdravotní, a.s. podporujících obnovu a rozvoj infrastruktury péče páteřních nemocnic Ústeckého kraje (v rámci pověření výkonem služeb obecného hospodářského zájmu)
11. Zdravotnická záchranná služba Ústeckého kraje, p.o.
11.1 Připravit a v orgánech kraje projednat Koncepci udržitelnosti a rozvoje Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje, poskytující zdravotní služby, v jejichž rámci je na základě tísňové výzvy, poskytována zejména přednemocniční neodkladná péče osobám se závažným postižením zdraví nebo v přímém ohrožení života
12. Kojenecké ústavy Ústeckého kraje, p.o.
12.1 Připravit a realizovat plán transformace služeb poskytovaných Kojeneckými ústavy Ústeckého kraje ve vazbě na probíhající legislativní změny v péči o děti do 3 let (vyhotovení konceptu služeb ve vztahu k možnému přesunu do sféry sociálních služeb), analyzovat budoucí využití areálu a navrhnout příslušná opatření
13. Psychiatrická léčebna Petrohrad, p.o.
13.1 Definovat koncept role Psychiatrické léčebny Petrohrad nejen v rámci reformy péče o duševní zdraví ale globálně ve vztahu ke struktuře poskytované péče, efektivnímu využití personálních i prostorových kapacit napříč poskytovateli zdravotních služeb kraje (využití synergických efektů dlouhodobé ošetřovatelské péče a péče akutních oddělní nemocnic)
13.2 Aktualizovat a postupně realizovat opatření Transformačního plánu Psychiatrické léčebny Petrohrad v rámci reformy péče o duševní zdraví
14. Prioritní desatero Ústeckého kraje ve zdravotnictví
14.1 Podpora personálního zajištění zdravotních služeb
14.2 Podpora geografické dostupnosti a kapacit primární péče
14.3 Optimalizace struktury kapacit lůžkové péče
14.4 Rozvoj adekvátních kapacit a struktury vzdělávání zdravotnických pracovníků, podpora výzkumu
14.5 Kvalita (adekvátní trajektorie) péče v závěru života
14.6 e-Health a elektronizace zdravotnictví
14.7 Prevence nemocí, podpora veřejného zdraví, screening
14.8 Kvalita péče pacientů s chronickým nebo dlouhodobým onemocněním
14.9 Management řízení a udržitelného financování zdravotnictví Ústeckého kraje
14.10 Prosazování realizace národních strategií ve zdravotnictví
TISK
i