hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "část-oblast"
1.1 "strategický cíl"
1.1.1 "opatření"

Plán regionální péče pro oblast duševního zdraví v Praze 2020-2030

GesceSpolugesceSpolupráce
1. Řízení a koordinace reformy a sítě na úrovni kraje
1.1 Existuje stálá řídící skupina / komise - pro plánování, realizaci i hodnocení změn v oblasti péče o duševní zdraví.
1.2 Výstupy plánování na úrovni řídící skupiny i pracovních skupin se promítají do SPRSS, komunitních plánů MČ i do rozhodování ZP a do dalších koncepčních a strategických záměrů na území hl. m. Prahy.
1.3 Plán rozvoje péče o duševní zdraví hl. m. Prahy je provázán na Plán Středočeského kraje.
1.4 Instituce i jednotlivé osoby, které se podílejí na Reformě, mají přístup k aktuálním informacím o stavu Reformy i k potřebným dokumentům Reformy.
1.5 Služby v systému efektivně komunikují a spolupracují při zajištění kontinuity a kvality péče a zajištění péče prioritně přímo v komunitě. Je zaveden princip multidisciplinární spolupráce.
1.6 Transformace PNB je plánována a realizována ve spolupráce s MHMP, poskytovateli sociálních a zdravotních služeb v regionu i uživatelských a rodičovských organizací.
2. Financování
2.1 Zajistit postupné navyšování objemu finančních prostředků do rozvoje terénních sociálních služeb, podpoře bydlení i dalších potřebných sociálních služeb v souvislosti s Reformou péče o duševní zdraví. Zajistit podporu inovativních a pilotních projektů Reformy. Vedle CDZ pro SMI také MDT pro děti a adiktologický MDT.
2.2 Zajištění financování zdravotních terénních služeb v návaznosti na realizaci pilotních projektů a na dlouhodobý záměr budování terénních multidisciplinárních týmů (CDZ) v Praze prostřednictvím úhrad zdravotní péče umožní vybudování 14 CDZ na území Hl. m. Prahy.
2.3 Zajištění finančních prostředků na podporu svépomocných aktivit uživatelů a rodinných příslušníků, podporu pečujících, podporu zaměstnávání lidí s duševním onemocněním, destigmatizačních aktivit, programů primární prevence, vzdělávání a podporu přístupu zotavení, na rozvoj inovativních programů, včetně financování služeb a programů na sociálně zdravotním pomezí.
2.4 Zajištění financování zdravotních služeb v návaznosti na dlouhodobou koncepci péče o duševní zdraví v Praze (zejména restrukturalizaci lůžkové péče, budování psychiatrických ambulancí s rozšířenou péčí, posilování psychoterapeutické péče).
Hledat možnosti financování pobytových služeb na sociálně zdravotním pomezí.
2.5 Zajištění finančních prostředků na řízení, koordinaci, plánování a monitorování rozvoje péče o duševní zdraví (Reformy) – výkonného týmu Reformy.
2.6 Zajištění dostatečného finančního příjmu pro lidi s duševním onemocněním, závislostí, dlouhodobě hospitalizovaným v PNB, aby mohli žít v běžných podmínkách.
3A. Síť služeb pro lidi se závažným duševním onemocněním (SMI)
3A.1 CDZ
V Praze působí 14 týmů CDZ (cca 1 CDZ na 100.000 obyvatel).
CDZ se budou rozvíjet postupně, některé prostřednictvím podpory MZ v rámci pilotních projektů CDZ...
3A.2 BYDLENÍ
Vytvořit v Praze příležitosti pro bydlení i zabezpečit dostatečnou podporu takovou, aby lidé s duševním onemocněním mohli bydlet v běžných podmínkách. Téměř 730 osob s dlouhodobým duševním onemocněním v kraji potřebuje bydlení a podporu v bydlení.
3A.3 ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Bude zajištěna variabilní a individuální podpora při návratu na pracovní trh. Předpokládáme, že celkem 726 osob s dlouhodobým duševním onemocněním v kraji bude potřebovat podporu při nalezení a udržení práce.
3A.4 PODPORA V KRIZI / AKUTNÍ PÉČE
Lidem, které tíží krizová situace v oblasti duševního zdraví bude poskytnuta kvalitní, efektivní, neprodlená podpora cílená na charakter jejich problémů. Bude zajištěn systém triage a dobrá kooperace zapojených služeb tak, aby byla zajištěna kontinuita péče. Krizová pomoc bude zajišťována vhodnou formou (telefonická, terénní, ambulantní či stacionární, konciliární, příp. lůžková. Péče bude geograficky rovnoměrně rozložena tak, aby se zvýšila dostupnost péče pro všechny Pražany, počet psychiatrických lůžek na jednom místě bude omezen (120 lůžek max.) tak, aby se necentrovala psychiatrická péče na jednom místě a nevytvářela určité ghetto.
3A.5 NÁSLEDNÁ LŮŽKOVÁ PÉČE
Transformace psychiatrické nemocnice umožní postupné zrušení lůžek následné péče, a to v návaznosti na budování komunitních služeb.
V horizontu do roku 2030 lze plánovat redukci na 330 lůžek následné péče, ze stávajícího počtu 998 tedy na cca 30%.
3A.6 AMBULANTNÍ PÉČE
Síť psychiatrických ambulancí je systémově provázána s vytvořenými CDZ a je zajišťována dostatečná kapacita a dostupnost klinicko-psychologické a psychoterapeutické péče. Je nastavena spolupráce mezi CDZ / TDZ a praktickými lékaři.
3A.7 SELF PODPORA/PODPORA PEČOVATELŮ
Zajistit podporu pro uživatelské a rodičovské programy a aktivity.
3A.8 VOLNÝ ČAS/REKREACE
Praha podporuje využívání běžných programů v komunitě lidmi s duševním onemocněním, cíleně podporuje programy umožňující jejich sebeuplatnění a seberealizaci (např. formou výtvarných aktivit).
3A.9 OSTATNÍ
Je nastavená spolupráce se službami, které jsou primárně pro jiné cílové skupiny, ale zároveň mají ve službách také osoby s SMI.
Služby péče o duševní zdraví jsou schopny poskytovat těmto službám odpovídající podporu, aby byla zajištěna kvalitní a odborná služba.
3B. Síť služeb pro děti s potřebou podpory v oblasti duševního zdraví
3B.1 KOORDINACE
Bude aktivně vytvářen systém koordinace mezi jednotlivými službami pro děti a dorost, a to napříč resorty tak, aby umožnil celostní multidisciplinární řešení a kontinuální podporu.
3B.2 PREVENCE, DGPosílení prevence a možnosti časné identifikace dětí v psychosociálním riziku.
3B.3 SLUŽBY
Zajistit dostatečnou podporu dětem a mladistvým a jejich rodinám přímo v místě, kde žijí.
3B.4 ŠKOLY
Pracovníci ve školách mají dostatečné personální kapacity, odborné znalosti a dovednosti pro vzdělávání dětí s potížemi v oblasti duševního zdraví
3B.5 NEFORMÁLNÍ PODPORA
Zapojení neformální podpory do systému péče.
3.C. Síť služeb pro seniory s kognitivním deficitem
3C.1 KOORDINACE
Postavit systém koordinace péče o lidi s demencí a navrhnout další rozvoj koordinace i systému péče (Návrh bude reflektovat stávající zkušenosti a zdroje).
3C.2 VČASNÁ DIAGNOSTIKA A NABÍDKA POMOCI
V návaznosti na opatření NAPAN zabezpečit včasnou detekci a diagnostiku demence a zajistit návaznou pomoc pro dotčené osoby a jejich rodiny.
3C.3 SLUŽBY
Posílit terénní a ambulantní komunitní služby.
3C.4 NEFORMÁLNÍ PODPORA
Cíleně podporovat pečující a svépomocné aktivity.
4. Lidské zdroje a odborná příprava
4.1 Je připravena a realizována strategie zajištění dostatku pracovníků v oblasti péče o duševní zdraví (nastavení oboustranně výhodné spolupráce, stáže, apod.)
4.2 Všichni odborní pracovníci ve službách pro duševní zdraví jsou vzdělávání v tématech jako je multidisciplinární přístup, recovery přístup, v měkkých dovednostech (práce se vztahem, respektující komunikace apod.), ve znalosti lidských práv a jejich uplatňování v praxi, ve znalosti konceptu patient-centered care, ve znalosti komunitní péče.
4.3 Pracovníci spolupracujících služeb (praktičtí lékaři, pracovníci IZS, škol, úřadů veřejné správy, ad. Jsou vzděláváni v základních znalostech a přístupech v oblasti péče o duševní zdraví.
5. Destigmatizace
5.1 Je zajištěno systematické informování odborné i laické veřejnosti o problematice duševního zdraví, o službách v oblasti duševního zdraví i o průběhu Reformy.
5.2 Existuje a realizuje se každoroční plán destigmatizačních kampaní a akcí.
5.3 Existují a jsou podporovány destigmatizační programy a programy prevence v oblasti duševního zdraví pro děti a mládež.
5.4 Každoročně probíhají destigmatizační a edukační aktivity pro jednotlivé cílové skupiny - pracovníci veřejné správy včetně IZS, pracovníci zdravotních a sociálních služeb, školství, lidé s duševním onemocněním a jejich rodinní příslušníci, novináři a pracovníci médií, místní komunity.
6. Advocacy – Obhajoba zájmů klientů a jejich rodinných příslušníků
6.1 Lidé se zkušeností a rodinní příslušníci jsou zastoupeni ve všech orgánech Reformy na krajské úrovni, účastní se rozhodovacích procesů o Reformě v Praze.
6.2 Lidé se zkušeností a rodinní příslušníci se podílejí na kontrole a hodnocení sociálních a zdravotních služeb v Praze.
6.3 Lidé se zkušeností a rodinní příslušníci jsou podporováni a edukováni v tom, aby mohli plnit roli v rozhodovacích a kontrolních orgánech.
7. Zlepšení kvality systému péče o duševní zdraví a lidská práva
7.1 Přeměna systému existujících sociálních a zdravotních služeb na služby, které umožní na území Prahy naplňovat potřeby osob s duševním onemocněním (s ohledem na rozdílné diagnózy, věk apod.) v souladu s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením.
7.2 Nastavení systému hodnocení úrovně naplňování Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením ve zdravotnických a sociálních službách na území Hl.m.Prahy a v organizacích, které MHMP zřizuje (např.s využitím standardů WHO Quality Rights Tool Kit).
7.3 Systém opatrovnictví a samotný výkon prováděný veřejnými opatrovníky i rodinnými příslušníky v Praze bude respektovat Úmluvu o právech se zdravotním postižením i principy recovery.
TISK
i