Oponentní stanovisko k Auditu udržitelného rozvoje
|
Existují připomínky a náměty k přehlednosti a srozumitelnosti Auditu UR? |
Za oblast 1.1 až 1.4
Ne Statutární město Jihlava pro Audit UR použilo předepsaný formulář. Audit je v oblasti 1.A Správa věcí veřejných - oblasti 1.1. až 1.4. úplný, z větší části přehledný a srozumitelný. Bez připomínek, všechny otázky či připomínky byly vyřešeny na jednání na místě, případně následně korespondenčně.
Za oblast 1.5 až 1.9
Ne Audit je přehledný a srozumitelný. Dle komentářů auditu je zřejmé, že město se problematikou udržitelného rozvoje zabývá.
|
Je Audit UR kompletní, dává odpověď na všechny návodné otázky? |
Za oblast 1.1 až 1.4
Ano Audit je v oblasti 1.A Správa věcí veřejných - oblasti 1.1. až 1.4. úplný, všechny oblasti i návodné otázky jsou zodpovězeny popisem, indikátory včetně jejich hodnot, sebehodnocením známkou i stručným textem.
Město ve svém sebehodnocení využilo možnost text zkrátit častým použitím odkazů na dokumenty města, přístupné jednoduchým prokliknutím.
Za oblast 1.5 až 1.9
Ano V rámci možností byly zodpovězeny všechny otázky.
|
Využívá Audit UR povinné a doporučené indikátory? |
Za oblast 1.1 až 1.4
Ano Ke všem (až na výjimky) jednotlivým indikátorům jsou uvedeny důkazy nebo odkazy (webové linky) na ně a hodnoty výstupů. Za podoblasti 1.1 až 1.4 bez připomínek.
Za oblast 1.5 až 1.9
Ano Prakticky všechny indikátory byly využity.
|
Celkové hodnocení
|
VNITŘNÍ PODMÍNKY
Silné stránky
Za oblast 1.1 až 1.4
· Město má poměrně propracovaný systém strategií a plánování na strategické úrovni (SPRM, IPRM, IPRÚ, ÚP) i na nižší úrovni (výčet několika desítek rozvojových dokumentů), který umožňuje postihnout všechny problémy, rizika i oblasti UR. Tento složitý systém může být současně potenciálním rizikem pro duplicitu činností a rozmělnění podstatných cílů, je proto důležité s ním pracovat komplexně a jednotně.
· Masivní a stabilizovaný systém řízení města a jeho úřadu v plném naplňování v PDCA cyklu
· Zaměstnanci města berou udržitelné chování jako běžný standard (přijali je za své)
· Aktivní zapojení zástupců samosprávy a týmová práce zaměstnanců města v horizontální i vertikální linii
· Odborně zdatný a silný aparát strategického plánování
· Prověřený silný systém pro komunikaci a zapojování veřejnosti, využívání moderních IT pro komunikaci problémů a záměrů
města s veřejností
· Politická podpora udržitelného chování
Za oblast 1.5 až 1.9
Z předloženého auditu je zřejmé, že Město přistupuje k udržitelnému rozvoji odpovědně. Vhodné je institucionální zajištění územního rozvoje města s podporou ÚMA. Pozitivní je snaha o kvalitní architektonická řešení projektů města a využití architektonických soutěží. Výsledky těchto soutěží, zejména na HMA, jsou příslibem pro kvalitní realizace.
|
VNITŘNÍ PODMÍNKY
Slabé stránky
Za oblast 1.1 až 1.4
· Rezervy v oblasti energetického managementu města a jím zřízených a založených organizací
· Potřeba získání podpory pro systematické zjišťování potřeb a spokojenosti obyvatel města, případně i dalších cílových skupin, analyzování jeho výsledků a přijímání vyplývajících opatření
Za oblast 1.5 až 1.9
Z předloženého auditu ve sledovaných oblastech nelze označit vyloženě slabé stránky. Obecně bývá na úrovni municipalit slabou stránkou ne zcela optimální projednávání s veřejností u nových projektů zejména v oblasti dopravní infrastruktury, to ale v případě Jihlavy na základě předloženého auditu nelze konstatovat.
|
VNĚJŠÍ PODMÍNKY
Příležitosti
Za oblast 1.1 až 1.4
· Zavedení komplexního managementu řízení a zvyšování kvality v orgánech města pomocí norem ISO řady 9001 a sledování efektivity procesů.
· Podporovat zvyšování výkonnosti a kvality i u klíčových organizací města
· Schopnost města získávat podporu na rozvojové aktivity – metodickou, konzultační i finanční.
· Schopnost sdílet zkušenosti s dalšími municipalitami, fundované prezentace vlastních příkladů dobré praxe
· Zapojení podnikatelské sféry do strategického plánování a rozvoje města a zlepšování podmínek života ve městě, kde působí
Za oblast 1.5 až 1.9
Dostatek projektů veřejné infrastruktury ve městě, u nichž lze uplatnit přístupy udržitelného rozvoje. Existenci MPR je vhodnější vnímat jako příležitost než slabou stránku, nebo hrozbu (např.ztížené využití OZE na objektech, apod.). Může to být příležitostí pro využití nových přístupů v souladu se zásadami památkové ochrany (např.využít nástroje projektu BhENEFIT, aj.). Nové rozvojové projekty, u kterých bude možné využít opatření na snížení energetické náročnosti a modrozelené infrastruktury. Využití technologií a aplikací v rámci přístupu smart city.
|
VNĚJŠÍ PODMÍNKY
Hrozby
Za oblast 1.1 až 1.4
· Nadměrná regulace veřejného sektoru a správy ze strany zákonodárných a výkonných orgánů státu.
· Pokračující nestabilita politického a ekonomického prostředí v ČR, nekoncepčnost vládnutí, neschopnost státních orgánů i krajů připravit kvalitní podklady a podmínky pro čerpání dotací z fondů EU v plánovacím období 2021+
· Změny v rozpočtovém určení výnosu z daní do krajů, měst a obcí, ztěžující dlouhodobější strategické plánování, i v návaznosti na ekonomické dopady pandemie nemoci COVID-19
· Vady současné právní úpravy pro zadávání veřejných zakázek
· Případné zhoršení spolupráce s klíčovými aktéry k řešení problémů města mimo jeho kompetence
· Nepochopení poměrně složitého systému ze strany případných nových zástupců politické reprezentace samosprávy a snaha o případné demonstrativní „odstraňování byrokracie“ (snižování počtu úředníků, rušení některých iniciativ a procesů apod.)
Za oblast 1.5 až 1.9
Změna přístupu vedení města, orientace na jiné, než udržitelné aspekty rozvoje. Nedostatek kapacit a finančních prostředků, např.v důsledku řešení naléhavějších problémů (odstraňování následků pandemie, apod.). Nedotažení existujících projektů. Náhlé klimatické změny. Nedostatečné reakce na strukturální změny, potřeby obyvatel. Nedostatečně urbanisticky a udržitelně řešené rozvojové lokality mimo současně zastavěné území města.
|
Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele |
Za oblast 1.1 až 1.4
K podoblastem 1.1 – 1.4.:
Organizace částečně naplnila doporučení z oponentury předchozího Auditu UR z roku 2017:
- Město má poměrně propracovaný systém strategií a plánování na strategické úrovni (SPRM, IPRM, IPRÚ, ÚP) i na nižší úrovni (výčet několika desítek rozvojových dokumentů), který umožňuje postihnout všechny problémy, rizika i oblasti UR. Tento složitý systém může být současně potenciálním rizikem pro duplicitu činností a rozmělnění podstatných cílů, je proto důležité s ním pracovat komplexně a jednotně. Doporučení: Při tvorbě a řízení naplňování strategií se inspirovat a postupovat dle doporučení MMR k tvorbě strategií na národní úrovni. Nebylo doloženo přímé naplnění tohoto doporučení, nicméně při tvorbě strategických dokumentů jsou základní principy doporučení dodržovány, toto doporučení tak nebude nadále uplatňováno.
- Pro udržení a další rozvoj standardu řízení UR doporučuji zodpovědné zavedení standardizovaného nástroje řízení a zvyšování kvality k stávající MA21 - systému řízení kvality dle normy ČSN EN ISO 9001:2015 včetně jeho certifikace, v samosprávou určeném termínu do 30.6.2018 – doporučení bylo plně realizováno, s BMK i nad rámec požadavku.
- Doporučení na webu města vytvořit podstránku pro organizace města, s jejich výčtem, základními informacemi včetně kontaktů, linků na jejich weby (rozcestník) a například i výročními zprávami – z velké míry naplněno.
Doporučení pro příští hodnocení:
· Přetrvává doporučení z roku 2017 přijmout vnitřní pravidla pro (ne)zadlužování města či stanovit interní limitní hodnotu(-y) zadlužení (např. vnitřní ukazatel dluhové služby), které by určily z dlouhodobého hlediska stabilní způsob chování v této oblasti a budou závazná pro město, jeho samosprávu i organizace. Nemusí být stanoveno samostatným dokumentem, může být součástí nově tvořených strategických nebo jiných závazných dokumentů.
· Pro optimalizaci veřejných služeb zvážit zavedení systému Sociálně odpovědného veřejného zadávání dle metodik MPSV.
· Přetrvává doporučení z roku 2017 zvážit zpracování souhrnné výroční zprávy města, která by srozumitelně a pro laickou veřejnost agregovala hlavní výstupy ze závěrečného účtu města, z výročních zpráv organizací města, z výročních zpráv o spolupráci s partnerskými městy a dalších základní informace, např. o naplňování strategických dokumentů, o realizaci MA21 a udržitelného rozvoje ve vztahu i k ekonomice a hospodaření města, které například závěrečný účet města neobsahuje.
· Doporučení z roku 2017 pro efektivnější komunikaci s veřejností doporučuji veřejnost segmentovat jako zainteresované strany a podle jejich typů určit efektivitu využití jednotlivých komunikačních kanálů – částečně naplněno, zvážit důslednější analýzu vhodnosti jednotlivých komunikačních kanálů pro jednotlivé typy (komunity) veřejnosti.
· Přetrvává doporučení z roku 2017 zvážit vytvoření veřejně přístupného (web) jednotného seznamu (soupisu) partnerských subjektů (partnerská města, partnerské organizace, místní a regionální partnerství) v členění dle jednotlivých segmentů a popisu konkrétní spolupráce/partnerství.
· Doporučení přijmout rozsáhlejší preventivní opatření proti možnému vzniku korupce a rozšířit je na celé město jako právnickou osobu vč. zřizovaných organizací. Případně přijmout vlastní pravidla k dodržování smluvních práv a povinností v oblasti veřejného zadávání.
· Přetrvává doporučení z roku 2017 systematicky zpracovávat soubor opatření na základě výstupů z šetření spokojenosti a místních indikátorů UR, který by sloužil jako vstup do akčních plánů, rozpočtu apod.
Poznámky pro příští hodnocení:
· Při příštím hodnocení bude posuzována příprava, schválení a realizace připravovaného nového strategického plánu a adaptační strategie města, konkrétní opatření a jejich faktický dopad na klima a udržitelný rozvoj ve městě
· Při příštím hodnocení bude zhodnoceno vzájemné propojení a integrace využívaných nástrojů řízení a zvyšování kvality (ISO řady 9000, benchmarkingu) pro dosažení maximálního výsledku.
· Bude rovněž prověřen přístup, resp. jeho změna ke komplexnímu zjišťování zpětné vazby – spokojenosti a potřeb – obyvatel města – a jejich průmětu do akčních plánů a dalšího rozvoje města.
Za oblast 1.5 až 1.9
Předložený audit dokládá kladný přístup Města k udržitelnému rozvoji. V oblasti územního rozvoje jsou v zásadě řešeny všechny sledované oblasti. Doporučujeme tak v nastoupeném trendu pokračovat. Doporučujeme také průběžně sledovat změny hodnot indikátorů, tendence vývoje.
|
Hodnotící výrok
|
Za oblast 1.1 až 1.4
Uspokojivý stav tématu vůči UR - bez podmínekStatutární město Jihlava má Audit UR velmi kvalitně zpracovaný. Během auditu nebyly identifikovány zásadní problémy nebo připomínky (respektive byly vyřešeny či vyjasněny), které by bránily dosažení kategorie A.
V oblasti plánování je doložen systémový a strategický přístup k rozvoji i kvalitnímu řízení města včetně všech veřejných služeb. Tento přístup se projevuje i v oblasti realizační a přezkumné fáze, práci s veřejností a dalšími klienty. Město je díky tomu schopno i rychle a účinně reagovat na nejrůznější změny, např. aktuální pandemie, změny v samosprávě, v legislativě apod. a mj. tím i zajistit kontinuitu všech procesů v rámci naplňování MA21.
V porovnání s Auditem UR z roku 2017 došlo v Jihlavě v oblasti 1A Správa věcí veřejných k výraznému pokroku a zařazení města mezi lídry v této oblasti v rámci České republiky.
Vzhledem k rozsáhlému strategickému plánování a faktické činnosti Vaší samosprávy i úřadu, spatřuji ve městě velký potenciál pro další (udržitelný) rozvoj.
Pro další naplňování místní Agendy 21 a principů udržitelného rozvoje jsou současně definovány rezervy a příležitosti, jejichž správným uchopením může statutární město Jihlava dojít k excelenci v oblasti výkonu veřejné správy v rámci MA21.
Za oblast 1.5 až 1.9
Uspokojivý stav tématu vůči UR - bez podmínekRozvoj města dle předloženého auditu probíhá v souladu s principy udržitelného rozvoje.
|
Stav hodnocení: Sebehodnocení zkontrolováno expertem - OK
|
|