Porovnání měst - Audity udržitelného rozvoje
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2019 (celý audit)
Jihlava: Audit udržitelného rozvoje 2020 (celý audit)
Kopřivnice: Audit udržitelného rozvoje 2020 (celý audit)
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2018 (celý audit)
Velké Meziříčí: Audit udržitelného rozvoje 2020 (celý audit)
1 Správa věcí veřejných a územní rozvoj |
|||
---|---|---|---|
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů(dělat správné věci správně, zahrnuje cílevědomý postup veřejné správy k udržitelnému rozvoji) |
|||
Jihlava: Audit udržitelného rozvoje 2020
Celkové hodnocení oblasti 1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
Sebehodnocení +1
Trend ↑ zlepšující se
Statutární město Jihlava plánuje a řeší nejdůležitější aktivity a veřejné služby v souladu se strategickými dokumenty a v návaznosti na rozpočet města a rozpočtový výhled. Plnění strategií je pravidelně vyhodnocováno prostřednictvím měřitelných indikátorů. Realizace strategie je v souladu s principy udržitelného rozvoje. Úřad využívá modul Rozvojové plány a projekty, který byl vytvořen za účelem zpřehlednění evidence stávajících a nových akcí a projektů vč. jejich financování. Město má zpracovaný Seznam strategických projektů statutárního města Jihlavy a jeho zapojených partnerů pro programové období 2021 – 2027, který má sloužit jako podklad pro přípravu integrované strategie Integrované územní investice (ITI), jejímž nositelem bude v příštím programovém období mimo jiné také statutární město Jihlava. V roce 2019 byly provedeny organizační změny s cílem stabilizace chodu úřadu, zvýšení efektivity práce a správy městského majetku. K optimalizaci veřejných služeb došlo v sociální oblasti. |
Hodnocení oponenta +1
Trend ⇈ silné zlepšení
Vyšší hodnocení trendu v porovnání s hodnocením města. Nadstandardní rozsah zásadních strategických dokumentů a indikátorů jejich plnění. Podoblast provázanosti investic se schválenými rozvojovými dokumenty vykazuje prvky excelence v oblasti plánování, monitoringu i sledování této provázanosti. Nebylo doloženo naplnění doporučení z oponentury Auditu UR z roku 2017 (Při tvorbě a řízení naplňování strategií se inspirovat a postupovat dle doporučení MMR k tvorbě strategií na národní úrovni.), nicméně při tvorbě strategických dokumentů jsou základní principy doporučení dodržovány. Nadstandardní rozsah a obsah zásadních strategických dokumentů a indikátorů jejich plnění, vykazují částečnou excelenci této podoblasti s pozitivními trendy do budoucna. |
|
Kopřivnice: Audit udržitelného rozvoje 2020
Celkové hodnocení oblasti 1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
Sebehodnocení +1
Trend ↑ zlepšující se
Město má dlouhodobě nastaven fungující systém realizace strategického plánu a provázanosti připravovaných projektů jak se strategickým plánem, tak s dílčími koncepcemi. Investice jsou plánovány tak, aby prostřednictvím nich docházelo k plnění strategických cílů a opatření. O plnění strategického plánu i akčních plánů informuje město především prostřednictvím místního tisku, který je k dispozici i v elektronické podobě. |
Hodnocení oponenta +1
Trend nehodnoceno
Souhlasím s hodnocením z auditu. |
|
Velké Meziříčí: Audit udržitelného rozvoje 2020
Celkové hodnocení oblasti 1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
Sebehodnocení +1
Trend - stabilní
Město Velké Meziříčí plánuje a řeší nejdůležitější aktivity v souladu se strategickými dokumenty. Základem pro realizaci je zásobník projektů strategického plánu a akční plán. Zásobník projektů je podkladem pro plánování investic a sestavování rozpočtu včetně rozpočtového výhledu. Realizace strategie je v souladu s principy udržitelného rozvoje, je kladen důraz na zvyšování kvality a optimalizace procesů. Město Velké Meziříčí prosazuje, schvaluje a realizuje své zásadní projekty, investiční či neinvestiční akce a aktivity, veřejné služby, opatření, legislativu apod. v optimálním rozsahu a ve smyslu zásad udržitelného rozvoje a finančního zdraví města. |
Hodnocení oponenta 0
Trend ↑ zlepšující se
Úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů hodnotím jako uspokojivou. Prostor ke zlepšení vidím zejména v tom, aby strategické dokumenty byly skutečně podkladem pro řízení města. IPRM jako zastřešující dokument stanovil základní rozvojové priority, ale dále se s ním nepracovalo, vyhodnocen bude až v roce 2020. Chybí nastavení konkrétních výsledkových cílů u akčních plánů (čeho se chce připravovanými projekty/opatřeními dosáhnout) a vyhodnocení, jak se to daří. Pozitivně hodnotím, že nový strategický plán vzniká více participativně i s měřitelnými výsledky/indikátory. Doporučuji, aby 24 dílčích strategických dokumentů bylo na úrovni IPRM - jako zastřešujícího dokumentu, více koordinováno a aktivně se vyhledávaly synergie mezi různými strategickými dokumenty. K tomu by měla vzniknout na úrovni města platforma se zastoupením všech potřebných odborů, městských organizací a dalších aktérů. |
|
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2019
Celkové hodnocení oblasti 1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
Sebehodnocení +1
Trend - stabilní
Město Chrudim má od roku 2016 nově nastaveny vnitřní procesy v souladu se strategickými dokumenty - strategické plánování a řízení se řídí dle schválených metodik. Důležité strategické dokumenty jsou provázány s ÚPD – zpracování nové strategie vycházelo z ÚPD a navazující koncepce musí být vždy v souladu s cíli strategie a stanovenými limity ÚPD; dohled nad souladem vykonává Strategický tým pro UR. V této oblasti jde o významný krok, který vedl k systematičnosti v rámci stabilizace procesů strategického řízení. Ve sledovaném období pokračujeme v provázání rozpočtu s rozvojovými dokumenty. Pravidelně vyhodnocujeme kritéria stanovená pravidly pro zadlužování. Zveřejňujeme veškeré finanční informace. Zpracováváme a aktualizujeme střednědobý výhled rozpočtu, který navazuje na schválené strategické dokumenty města. Roční rozpočet se pohybuje v mantinelech rozpočtového výhledu. Průběžný monitoring probíhá na úrovni jednotlivých odborů, výběr zakázek podléhá finančním limitům a vnitřní směrnici o zadávání veřejných zakázek dle stanovených finančních limitů zakázek. |
Hodnocení oponenta +1
Trend - stabilní
Neshledán rozdíl s hodnocením města.
|
|
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2018
Celkové hodnocení oblasti 1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
Sebehodnocení +1
Trend - stabilní
Klíčové strategické dokumenty jsou provázány s ÚPD - zpracování SPRM vychází z ÚPD a navazující koncepce musí být vždy v souladu s cíli SPRM a limity ÚPD; dohled nad souladem vykonává Strategický tým UR. Jedná se o významný a stabilizovaný posun v oblasti procesů, metodických dokumentů a v celkovém řízení s důrazem na praktickou aplikaci a monitoring ve srovnání s výchozím stavem v roce 2002. Nadále je třeba zafixovat tyto vazby v praxi úřadu, posilovat integrovanost a práci STUR, důsledně uplatňovat postupy obsažené v nových metodikách strategického řízení a posílit tuto agendu zřízením pozice metodika kvality na MěÚ. |
Hodnocení oponenta +1
Trend ↑ zlepšující se
Nadstandardní rozsah a obsah zásadních strategických dokumentů a indikátorů jejich plnění, vykazující prvky excelence. Vyhodnocení a aktualizace SPRM byla odsunuta do období po volbách do zastupitelstva města 2018 – hodnotím jako logický krok - a za pomoci předpokládaného projektu, podpořeného z národních či evropských zdrojů, což vnímám jako možné riziko v revizi při spoléhání na cizí zdroje. |
|
Stručný popis dosavadního vývoje a aktuálního stavu | Indikátory Jakými daty jsou tvrzení podložena | Sebehodnocení municipality | Hodnocení oponenta |
1.1.1 Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska výběru „správných věcí“ (výběr lze doložit například popisem a vyhodnocováním rizik, event. analýzami rizik, např. v rámci strategického plánu) včetně pravidelného vyhodnocování plánů, jejich cílů a měřitelných indikátorů? | |||
Jihlava: Audit udržitelného rozvoje 2020
Základním koncepčním dokumentem je Programové prohlášení Rady města Jihlavy pro období 2019–2022.
Prohlášení je rozděleno do 13 oblastí
- hospodaření,
- otevřená radnice,
- cestovní ruch,
- rozvoj města,
- životní prostředí,
- sociální oblast,
- bezpečnost a prevence kriminality,
- vzdělávání, kultura, sport a volný čas,
- doprava a městská mobilita,
- vodohospodářství
- klíčové investice města.
V těchto jednotlivých oblastech jsou stanoveny hlavní priority s cílem zajistit další rozvoj města a zvyšovat kvalitu života jeho občanů.
Cílem správy a řízení města je dosažení Vize města Jihlavy a globálního cíle strategie.
(viz Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy do roku 2020_návrhová část).
http://www.jihlava.cz/strategicky-plan-rozvoje-mesta-jihlavy/d-500097/p1=103681
Vize města Jihlavy:
„JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“
Jihlava jako živé centrum Vysočiny, dynamicky se rozvíjející, udržované a všestranné město s funkčním komplexním urbanistickým řešením, vzdělané a moderní město otevřené novým znalostem a poskytující podmínky pro kvalitní život svých obyvatel.
Globální cíl:
Jihlava bude v roce 2020 městem s
|