Liberec
Znak Liberec

Web provozuje NSZM ČR

Liberec

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategický cíl"
1.1 "Specifický cíl"
1.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Strategie rozvoje statutárního města Liberec 2021+ (2022)

1. Vzdělávání, podnikání a zaměstnanost

1.1 Usilujeme o zvýšení praktické uplatnitelnosti absolventů škol a nárůst osob s vyšší kvalifikací na území kraje – podporujeme rozvoj kvality vzdělávání a jsme připraveni reagovat na nové společenské výzvy. Podporujeme rozvoj osobnosti žáků a studentů a zvyšujeme jejich připravenost na společenské a technologické změny. Podporujeme udržení stability sítě škol na území města.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VII.h odborné vzdělávání
1.1.1 Zlepšení stavebně-technického stavu budov škol zřizovaných městem
1.1.2 Podpora spolupráce s TUL a dalšími klíčovými subjekty na území města
1.1.3 Podpora systému vzdělávání reflektující dynamiku doby a aplikaci inovativních forem a přístupů ve vzdělávání
1.1.4 Zklidnění dopravy u škol
1.1.5 Zlepšení podmínek pro práci pedagogických pracovníků
1.1.6 Větší provázanost mezi jednotlivými stupni školství
1.1.7 Posilování preventivních aktivit ve školách (šikana atp.)
1.1.8 Vytváření a udržování kvalitních podmínek pro integraci všech dětí a žáků do MŠ a ZŠ
1.1.9 Podpora přeshraniční spolupráce vzdělávacích institucí
1.1.10 Rozšiřování sítě vysokorychlostního internetu ve školách
1.1.11 Podpora Zdravých škol/Škol podporujících zdraví na území města

1.2 Usilujeme o nárůst počtu podnikatelských subjektů v segmentech s vyšší přidanou hodnotou, zaměstnávající osoby s vyšší kvalifikací. Podporujeme diverzifikaci soukromého sektoru a klademe důraz na podporu aplikovaného výzkumu. Podporujeme vědu a budování výzkumných týmů.

Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
1.2.1 Další rozvoj Liberce jako centra podpory podnikání
1.2.2 Podpora podnikatelských aktivit s vyšší přidanou hodnotu
1.2.3 Zvýšení kooperace subjektů na území města
1.2.4 Koncepční využití území a nemovitého majetku města pro podporu podnikání
1.2.5 Větší diverzifikace ekonomiky města s cílem snížit závislost na automotive
1.2.6 Podpora tradičního podnikání, malých a středních podniků a rodinných firem
1.2.7 Podpora osob na trhu práce

2. Sociální oblast, zdravotnictví a bezpečnost

2.1 Optimalizujeme kapacity sociálních služeb, podporujeme vyváženost terénních, ambulantních a pobytových služeb, zvyšujeme jejich kvalitu, dostupnost a adresnost.

Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.d sociální infrastruktura
2.1.1 Podpora kapacit, dostupnosti a kvality sociálních služeb
2.1.2 Podpora sociálního bydlení
2.1.3 Podpora zdravého stárnutí
2.1.4 Řešení problematiky sociálně vyloučených lokalit
2.1.5 Posílení spolupráce klíčových aktérů v sociální oblasti
2.1.6 Aktivní řešení dluhové problematiky a šedé ekonomiky
2.1.7 Aktivní řešení dlouhodobé nezaměstnanosti
2.1.8 Prevence zaměřená na mládež (sociálně-patologické jevy)
2.1.9 Podpora resocializace osob
2.1.10 Vytváření podmínek k podpoře všech profesí zainteresovaných v sociálních službách
2.1.11 Podpora domácí péče, terénní a komunitní práce

2.2 Posilujeme prevenci v oblasti zdraví, pečujeme o zdraví obyvatel a zvyšujeme dostupnost kvalitní zdravotní péče.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.e nemocnost a úrazovost
2.2.1 Posílení spolupráce klíčových aktérů v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb
2.2.2 Podpora kapacit vybraných oborů a organizací
2.2.3 Zlepšení zdravotního stavu obyvatel
2.2.4 Podpora duševního zdraví
2.2.5 Podpora služeb pro mládež na úrovni zařízení, vč. práce v terénu města
2.2.6 Podpora dostupnosti zdravotní péče pro osoby v sociálním vyloučení

2.3 Snižujeme kriminalitu, zvyšujeme pocit bezpečí a posilujeme aktivní prvky bezpečnosti na území města.

Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.b kriminalita a prevence kriminality
2.3.1 Podpora kroků a opatření narovnávajících podstav policistů a strážníků
2.3.2 Podpora prevence kriminality
2.3.3 Rozvoj kamerového systému
2.3.4 Podpora krizového řízení
2.3.5 Vybavenost jednotek sboru dobrovolných hasičů
2.3.6 Přeshraniční spolupráce dobrovolných hasičů

3. Udržitelný rozvoj města

3.1 Zvyšujeme dostupnost bydlení, podporujeme bydlení pro mladé a znevýhodněné na komerčním trhu s bydlením, preferujeme projekty trvale udržitelné architektury a navracíme bydlení do centra města.

Deskriptory:
XVI.d dostupné bydlení
3.1.1 Zavedení koncepčního přístupu v otázce bydlení
3.1.2 Podpora bydlení
3.1.3 Oživení centra města – navrácení sídelní funkce
3.1.4 Revitalizace brownfields

3.2 Budujeme plnohodnotné město pro život. Zvyšujeme atraktivitu města pro bydlení, trávení volného času a práci. Podporujeme život ve veřejném prostoru, zvyšujeme jeho přidanou hodnotu a funkčnost pro veřejnost. Podporujeme vyšší koncentraci obyvatelstva v rámci zastavitelných ploch, usilujeme o zvyšování (architektonické) kvality staveb i hmotného prostředí.

Deskriptory:
XVI.d dostupné bydlení
XXI.b zájmová činnost a rekreace
3.2.1 Zatraktivnění veřejného prostoru
3.2.2 Zvýšení prostupnosti města
3.2.3 Ukotvení historické osy města
3.2.4 Posílení významu lokálních center v místních částech města

3.3 Podporujeme všechny formy dopravy, staráme se o majetek, udržujeme a rozvíjíme kvalitní dopravní infrastrukturu. Podporujeme dostupnost města z vnějšku a prostupnost zevnitř.

Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.h veřejná doprava
3.3.1 Dostupná, komfortní a udržitelná městská hromadná doprava
3.3.2 Efektivní usměrňování dopravní zátěže
3.3.3 Podpora cyklodopravy, cykloturistiky a pěší dopravy
3.3.4 Lepší napojení na páteřní železniční síť ČR
3.3.5 Řešení tranzitu automobilové dopravy přes území města
3.3.6 Doprava v klidu (dostupné, řízené parkování)
3.3.7 Efektivní správa místní infrastruktury
3.3.8 Bezpečnost dopravy
3.3.9 Zvýšená pozornost mostům a propustkům
3.3.10 Podpora elektromobility a jiných alternativních pohonů
3.3.11 Osvěta v oblasti udržitelné městské mobility

3.4 Udržujeme a zvyšujeme kvalitu technické infrastruktury. Rozvíjíme rozsah a pokrytí města technickou infrastrukturou.

Deskriptory:
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
3.4.1 Efektivní rozvoj vodovodů a kanalizací
3.4.2 Podpora rekonstrukce, optimalizace a zajištění efektivnosti soustavy CZT, budování CZT v oddělených lokalitách
3.4.3 Zateplování objektů v majetku SML, podpora energeticky úsporných řešení, aplikace energetického managementu budov při zachování zdravého vnitřního prostředí pro uživatele
3.4.4 Podpora externí správy a rozvoje sítí (plyn, elektřina, voda, telekomunikace)
3.4.5 Podpora budování metropolitní sítě včetně implementace a rozvoje 5G sítí
3.4.6 Podpora rozvoje obnovitelných zdrojů energie v rámci lokální energetiky města
3.4.7 Efektivní rozvoj a správa veřejného osvětlení včetně světelného signalizačního zařízení

3.5 Chráníme a zvyšujeme kvalitu životního prostředí a podporujeme využití obnovitelných zdrojů energie.

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
3.5.1 Uplatňování koncepčního přístupu k problematice životního prostředí
3.5.2 Efektivní péče o městský majetek
3.5.3 Podpora přirozené retence vody v krajině
3.5.4 Podpora zvyšování ochrany území před povodněmi
3.5.5 Snižování hluku, prašnosti z dopravy
3.5.6 Zlepšení kvality vody ve městě
3.5.7 Zlepšování kvality ovzduší
3.5.8 Řešení ekologických zátěží, revitalizace brownfields
3.5.9 Optimalizace odpadového hospodářství
3.5.10 Podpora alternativních zdrojů energie včetně decentralizované výroby energie
3.5.11 Respektování chráněných území včetně soustavy NATURA 2000
3.5.12 Rozvoj a zkvalitňování ÚSES
3.5.13 Klimaticky odpovědné město Liberec

3.6 Zvyšujeme kvalitu, rychlost a dostupnost služeb pro klienty veřejné správy. Zvyšujeme komfort pro zaměstnance, efektivně pečujeme o majetek města a podporujeme spolupráci s partnery města. Strategický rozvoj plánujeme v souladu s možnostmi financování rozvojových potřeb.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
3.6.1 Rozvoj systému řízení kvality
3.6.2 Zavádění inovací a optimalizace procesů v rámci projektů města, zavádění chytrých řešení a principů Smart City
3.6.3 Aktivní správa majetku města, efektivní rozšiřování a užívání majetkového portfolia města
3.6.4 Podpora spolupráce mezi všemi subjekty ve veřejné správě
3.6.5 Podpora rozvoje IS a elektronizace veřejné správy
3.6.6 Posílení a větší efektivita při komunikaci s veřejností a její zapojení do plánování rozvoje města
3.6.7 Rozvoj spolupráce a partnerství, zvyšování prestiže města
3.6.8 Optimalizace prostor pro zaměstnance a úředníky MML a jejich průběžná modernizace
3.6.9 Dostupné a efektivní prostory pro výkon veřejné správy
3.6.10 Prosazování přítomnosti nadregionálních institucí a organizací ve městě

4. Kultura, sport, volnočasové aktivity a cestovní ruch

4.1 Podporujeme kulturnost obyvatel města – jejich kulturní a společenské vyžití, a podporujeme realizaci akcí komunitního, lokálního i nadregionálního významu. Zvyšujeme povědomí obyvatel o kultuře a kulturních akcích a aktivně je zapojujeme do plánování kultury ve městě.

Deskriptory:
XV.c propagace a marketing kultury
4.1.1 Zavedení koncepčního řízení kultury a její podpory ze strany města
4.1.2 Podpora diverzity a spolufinancování kulturních akcí komunitního, lokálního i nadregionálního významu
4.1.3 Zkvalitnění podmínek pro kulturní aktivity
4.1.4 Rozvoj potenciálu stávajících atraktivit města a zvýšení propagace kulturního bohatství a tradice města a regionu
4.1.5 Liberec jako Evropské hlavní město kultury 2028
4.1.6 Efektivní využívání kulturního fondu a individuálních dotací
4.1.7 Prioritizace kultury v podmínkách města
4.1.8 Rozvoj potenciálu kulturních a kreativních odvětví pro místní ekonomiku a značku města

4.2 Podporujeme dostupnost sportovních aktivit pro všechny generace, podporujeme pravidelnou sportovní činnost dětí a mládeže, včetně sportů okrajových. Sportoviště naplňují moderní standardy na světové úrovni. Město Liberec je vyhledávaným místem pro letní i zimní sporty.

Deskriptory:
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace
4.2.1 Zavedení koncepčního řízení sportu
4.2.2 Zkvalitnění podmínek pro sport
4.2.3 Podpora sportovních akcí
4.2.4 Zlepšení přístupu obyvatel ke sportu a sportovním zařízením
4.2.5 Zefektivnění finanční podpory sportu a hledání dalších finančních zdrojů pro jeho rozvoj, spolufinancování pravidelné sportovní činnosti dětí a mládeže
4.2.6 Větší využití sportovní tradice města a z toho plynoucí příležitosti
4.2.7 Optimalizace výtěžnosti sportovních areálů

4.3 Podporujeme obyvatele v aktivním trávení volného času. V rámci města je k dispozici pestrá nabídka volnočasových aktivit. Podporujeme osvětu a spolupráci.

Deskriptory:
XXI.b zájmová činnost a rekreace
4.3.1 Podpora aktivního trávení volného času a zdravého životního stylu všech generací
4.3.2 Podpora volnočasových aktivit zejména pro děti, mládež a seniory jako prevence rizikových jevů

4.4 Město a jeho okolí je lákavé pro turisty všech generací a sociálních skupin. Nabízíme kvalitní služby a dostatek atraktivit pro dlouhodobější pobyty. Spolupracujeme při propagaci města a jeho okolí a při nabídce služeb.

Deskriptory:
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
4.4.1 Zavedení koncepčního řízení cestovního ruchu – aktivní podpora turismu jako významného finančního zdroje pro lokální ekonomiku
4.4.2 Zavedení řádného marketingu města
4.4.3 Modernizace a budování infrastruktury cestovního ruchu
4.4.4 Nastavení aktivní spolupráce sLibereckým krajem, podnikatelským sektorem a dalšími klíčovými aktéry
4.4.5 Využívání moderních technologií a nástrojů pro podporu cestovního ruchu
4.4.6 Podpora aktivit v rámci Euroregionu Nisa
TISK
i