Brno
Znak Brno

Web provozuje NSZM ČR

Brno

Vize a strategie Brno 2050 (2017)

GesceSpolugesceSpolupráce
1. Zdraví lidé ve zdravém městě
1.1 Ochránit zdraví obyvatel a posílit roli prevence a zdravého životního stylu včetně vytváření vhodných nástrojů pro dlouhodobé sledování zdraví obyvatelstva
1.2 Udržovat kvalitní a dostupnou zdravotní péči a poskytovat ji s ohledem na demografický vývoj s velkým důrazem na individualitu jedince a prevenci, včetně opatření pro snížení počtu chronicky nemocných
1.3 Posílit zdravou demografickou strukturu města s využitím dat o životním prostředí a zdravotních údajů
1.4 Podpořit rodiny napříč generacemi, mezigenerační soudržnost a solidaritu v poskytování zdravotní i sociální péče vč. pečujících a zařízení paliativní péče
1.5 Zvyšovat zdravotní gramotnost obyvatel prostřednictvím popularizačních i preventivních programů zaměřených na častá onemocnění (např. ischemická choroba srdeční, nádorová onemocnění, cévní mozková příhoda, duševní onemocnění, poruchy plodnosti,
1.6 Podpořit zdravý životní styl, včetně podpory správného stravování a pohybu (rekreačního a sportovního vyžití)
1.7 Posílit vlastní odpovědnost za život a zdraví napříč všemi skupinami obyvatel
1.8 Využívat moderní technologie a postupy
1.9 Budovat centra zdravotně-sociálních služeb v rámci sítě komunitní péče
2. Soudržné a respektující město
2.1 Posílit soudržnost mezi obyvateli města
2.2 Zvýšit dostupnost a kvalitu péče a služeb pro seniory, zdravotně postižené a další skupiny obyvatel potřebující sociální péči a sociální pomoc vč. podpory pečujících osob
2.3 Snížit počet sociálně vyloučených lokalit a omezit vznik nových
2.4 Systematicky podporovat sociální inovace (podpora alternativních řešení klasických sociálních služeb, rozvoj a využití moderních ICT a asistivních technologií, podpora sociálního podnikání apod.)
2.5 Podporovat různorodost a rovný přístup ke všem obyvatelům (rovnost pohlaví, zvýšení míry tolerance vůči různým generacím, etnikům a jiným minoritám)
2.6 Zvýšit míru solidárnosti obyvatel a společenské odpovědnosti firem (dobrovolná výpomoc, dárcovství...)
3. Mezinárodní město
3.1 Lákat a udržet ve městě talentované cizince všech kategorií
3.2 Vytvořit komplexní systém služeb a mechanismů ve veřejném a soukromém sektoru pro přijímání a integraci cizinců
3.3 Posílit systém školství umožňující dětem cizinců studovat na základních a středních státních školách a českým dětem získat vzdělání v cizím jazyce
3.4 Zajistit efektivní spolupráci města Brna se zahraničními partnery
3.5 Podpořit přítomnost brněnských firem v zahraničí
3.6 Získat a umístit do Brna středně důležitou mezinárodní instituci EU nebo OSN
4. Kulturní město
4.1 Osobitá kulturní a kreativní scéna s mezinárodním renomé, která aktivně pracuje s kulturním dědictvím Brna i experimentem
4.2 Kvalitní kultura je vyžadována všemi obyvateli Brna a je jim dostupná
4.3 Zachovalé a připomínané kulturní dědictví Brna (hmotné i nehmotné)
4.4 Kvalitní a funkční vzdělávání pro kulturu a kreativní sektor, spolupráce vzdělávacích subjektů s praxí
5. Sportovní město
5.1 Zajistit pestrou sportovní nabídku pokrývající všechny výkonnostní úrovně
5.2 Podpořit rekreační sport pro všechny generace
5.3 Zlepšit podmínky pro výkonnostní sport
5.4 Podpořit vrcholový sport
6. Zdravé životní prostředí
6.1 Snížit vliv faktorů s negativním dopadem na zdraví člověka a prostředí
6.2 Adaptovat město na klimatickou změnu a aplikovat opatření k jejímu předcházení
6.3 Posílit ochranu a obnovu ekosystémů a zvýšit biodiverzitu
7. Příroda ve městě
7.1 Vytvořit a chránit provázaný systém zelené a modré infrastruktury ve městě
7.2 Revitalizovat stávající zeleň a navázat ji na biokoridory
7.3 Podporovat výsadbu a zakládání nové zeleně (vč. zelených střech či fasád), vodních ploch a toků
7.4 Zvyšovat biodiverzitu ve městě
7.5 Zajistit dostatek parků pro rekreaci
8. Kompaktní a vyvážené město
8.1 Efektivní využívání území města podporující souvislou zástavbu a rozvoj vyvážené sítě lokálních center
8.2 Město krátkých vzdáleností
8.3 Zvýšit možnosti města Brna pro výstavbu bytů a domů ve svých administrativních hranicích na úkor intenzity výstavby v suburbiích
9. Architektonická tvář města
9.1 Kultivovaná výstavba a podpora moderní architektury odpovídající světovým trendům
9.2 Atraktivní, kvalitní a inspirativní veřejná prostranství jako nedílná součást stabilizovaných i rozvojových oblastí města
9.3 Město bez vizuálního smogu
10. Město s dostupným bydlením
10.1 Podporovat výstavbu finančně dostupného bydlení a nastavit příznivé podmínky pro zapojení soukromých prostředků pro realizaci bytové výstavby
10.2 Udržet minimálně 15% podíl obecních bytů na celkovém počtu bytů v Brně
10.3 Připravit pro bytovou výstavbu strategicky významné rozvojové lokality určené pro bydlení
10.4 Odstranit zanedbanost stávajícího bytového fondu
10.5 Zlepšit správu obecního bytového fondu se zaměřením na efektivní hospodaření
10.6 Zajistit dostatečné množství sociálního bydlení a bydlení pro skupiny obyvatel se specifickými potřebami (startovací byty, byty pro mladé, byty pro seniory, byty pro hendikepované a dostupné bydlení pro nízkopříjmové skupiny obyvatel)
10.7 Posilovat schopnost sebereflexe a seberealizace seniorů v oblasti řešení budoucí bytové situace
11. Prosperující město
11.1 Podpořit nárůst životní úrovně obyvatel města (z hlediska ekonomické dimenze)
11.2 Podpořit atraktivní pracovní příležitosti – širokou nabídku kvalifikovaných pracovních míst odpovídající ekonomické struktuře obyvatel
11.3 Napomoci řešení dlouhodobé nezaměstnanosti
11.4 Podpořit propojení škol s businessem a firmami (praxe studentů během studia, podpora zaměstnávání absolventů)
11.5 Posílit kvalitní prostředí pro podnikání a podporu malých a středních podniků (MSP), start-upů
11.6 Připravit město na nové ekonomické modely a budoucí trendy (sdílená ekonomika, robotizace…)
11.7 Slaďování rodinného a pracovního života v rámci podpory rodin a posilování její nezastupitelné role ve výchově
12. Středoevropské centrum vědy, výzkumu a inovací
12.1 Zvýšit aplikovatelnost brněnského výzkumu
12.2 Podpořit zralost výzkumného podpůrného prostředí v Brně
12.3 Posílit atraktivitu výzkumného prostředí v Brně
12.4 Posílit mezinárodní atraktivitu výzkumného prostředí v Brně
12.5 Podpořit propojenost a propustnost výzkumného prostředí v Brně
13. Vzdělané univerzitní město
13.1 Zajistit kvalitní, dostupné a inkluzivní vzdělávání na všech jeho stupních
13.2 Zvýšit kvalitu a internacionalizaci brněnských univerzit a vysokých škol
13.3 Posílit otevřenost akademické sféry vůči veřejnosti, přímé zapojení akademických pracovníků a studentů do aktivit města (univerzity jako otevřená centra vzdělanosti)
13.4 Zajistit kvalitní, dostupné a inkluzivní vzdělávání na úrovni mateřských a základních škol
13.5 Flexibilně a smysluplně koncipovat obory středního vzdělávání v kontextu potřeb trhu práce
13.6 Zajistit dostupné a kvalitní zájmové a neformální vzdělávání
13.7 Vytvářet podmínky pro spolupracující a informovanou rodinu
13.8 Podpořit celoživotní učení
14. Globálně dostupné město
14.1 Zajistit kvalitní, kapacitní a spolehlivé dopravní a komunikační spojení Brna se (středo)evropskými a světovými metropolemi, a to v osobní i nákladní dopravě a také v oblasti informačních toků
14.2 Zajistit kvalitní, kapacitní a spolehlivé fungování dopravních terminálů, které umožňují vstup globálních osobních i nákladních dopravních a informačních toků do prostoru města a metropolitního regionu Brna
15. Město s efektivní a udržitelnou mobilitou
15.1 Zvýšit atraktivitu a využití udržitelných druhů dopravy (veřejná, pěší a cyklistická doprava), a snížit tak negativní dopad dopravy na životní prostředí
15.2 Zlepšit kvalitu prostředí města
15.3 Vytvořit efektivní a prostupný dopravní systém umožňující snadnou volbu druhu dopravy, který nejlépe odpovídá požadavků uživatelů – obyvatel města
15.4 Přistupovat k mobilitě ve městě jako ke službě
15.5 Podporovat a implementovat inovace v dopravě
16. Město efektivně hospodařící s vodou
16.1 Zabezpečit kvalitní a dostatečně kapacitní zdroje a rozvody pitné vody
16.2 Zvýšit protipovodňovou ochranu města v povodí Svratky a Svitavy vč. využití přírodě blízkých protipovodňových opatření
16.3 Efektivně nakládat s odpadními vodami, minimalizovat vliv „Brna“ na kvalitu vody ve vodních tocích
16.4 Efektivně nakládat s dešťovými vodami
17. Energeticky šetrné, nezávislé a odolné město
17.1 Zabezpečit dostatečnou energetickou kapacitu z čistých obnovitelných zdrojů energie, a tím snížit zdroj emisí a polutantů, které negativně ovlivňují lidské zdraví a životní prostředí
17.2 Založit energetickou spotřebu na čistých OZE (obnovitelných zdrojích energie)
17.3 Snížit celkovou energetickou spotřebu při postupném zvyšování energetické účinnosti
17.4 Zvýšit podíl místních obnovitelných zdrojů na energetickém zásobování města na základě technologických inovací
17.5 Rozšířit a maximálně podporovat místní dopad inovací v oboru čistých obnovitelných zdrojů včetně dekarbonizačních metod (CCS)
17.6 Integrovat Brno do evropských iniciativ v oboru OZE a na implementaci celoevropského gridu umožňujícího propojení, vývoz a dovoz čistých obnovitelných zdrojů energie, a tím snížit ztráty spojené s variabilitou těchto zdrojů
18. Soběstačné a cirkulární město
18.1 Podpořit využívání maximálního potenciálu materiálů dostupných na úrovni města
18.2 Maximalizovat využití odpadních toků ve výrobních podnicích pro vstupy do navazujících podniků
18.3 Podpořit recyklaci a znovuvyužití odpadních vod a produktů jejich čištění
18.4 Předcházet vzniku odpadů (průmyslových i komunálních) a podpořit jejich znovuvyužití
18.5 Nakládat s bioodpady jako se zdrojem pro městské zemědělství a další aktivity vč. produkce bioplynu (zavést třídění, recyklaci a znovuvyužití biologicky rozložitelného odpadu (BRO))
18.6 Zvýšit potravinovou soběstačnost města (zvýšení resilience vůči krizím, dopadům změn klimatu aj.)
18.7 Zvýšit rozsah ploch využívaných pro produkci potravin / zemědělskou produkci
18.8 Dlouhodobě vzdělávat obyvatelstvo v oblasti udržitelného rozvoje, zdrojové i potravinové soběstačnosti nebo volby výrobků s nízkým dopadem na životní prostředí
18.9 Zavést a využívat v rámci města, jeho organizací a městských firem systém zeleného zadávání
18.10 Dlouhodobě podporovat sdílenou ekonomiku
18.11 Nahradit primární suroviny druhotnými
19. Čisté město
19.1 Zvýšit čistotu ulic a veřejných prostranství
19.2 Snížit produkci komunálního odpadu, odstranit skládkování a jeho důsledky
19.3 Zvýšit podíl tříděného odpadu a míry jeho recyklace
19.4 Podpořit růst efektivity energetického využití odpadu pro výrobu tepla
20. Bezpečné město
20.1 Snížit kriminalitu a minimalizovat počet incidentů ohrožujících bezpečnost a zdraví
20.2 Zajistit připravenost města na krizové situace v případě živelných a jiných událostí (prevence a připravenost – např. protipovodňové stěny, cvičení krizových situací)
20.3 Kvalifikovanou prací s dětmi a mládeží snížit kriminalitu mládeže a podpořit prevenci šikany
20.4 Zabránit vzniku „NO-GO“ zón ve městě
21. Sdílená vize a dobré jméno města
21.1 Zajistit shodu nad dlouhodobým směřováním města a metropolitní oblasti (efektivně plánovat na základě dlouhodobé strategie naplňované městem a jeho společnostmi a územně plánovací dokumentace respektované v rámci celé metropolitní oblasti)
21.2 Koncentrovat investice do strategických rozvojových oblastí města a realizovat aktivní majetkovou politiku města
21.3 Vytvořit udržitelný a funkční systém strategického řízení značky města a regionu založený na moderních principech content marketingu, resp. city identity
22. Fungující Brněnská metropolitní oblast
22.1 Fungující a spolupracující metropolitní oblast
22.2 Pevně ukotvit pojem „metropolitní oblast“ jako důležitou prostorovou úroveň v rozvoji území (tvořit normy „metropolitně“)
22.3 Na principu sdílené zodpovědnosti vytvořit a naplnit prostorovou vizi Brněnské metropolitní oblasti, na které panuje konsensus (koncepčně uvažovat „metropolitně“)
22.4 Zvýšit povědomí o přidané hodnotě metropolitní spolupráce mezi obyvateli metropole
23. Efektivně fungující elektronizovaná správa
23.1 Zjednodušit a zpříjemnit správu města vůči jeho občanům (intuitivní, srozumitelné a konzistentní procesy a formuláře)
23.2 Zajistit jednoduchý přístup ke kvalitním informacím: uživatelsky příjemný, intuitivní a srozumitelný design služeb (tak aby lidé rychle našli, co potřebují a hledají)
23.3 Provázat městskou správu s krajskou a státní elektronickou správou a IS (integrace na systémy e-Governmentu, kraje, případně jiných poskytovatelů a využívání jejich služeb)
23.4 Přizpůsobit služby všem občanům města včetně různě znevýhodněných skupin (např. senioři nebo hendikepovaní)
23.5 Zabezpečit kontinuitu provozu, zabezpečit data proti ztrátě nebo zneužití, zabezpečit komunikaci vč. bezpečnostní strategie
24. Participativní správa
24.1 Zapojení široké veřejnosti, komunit, odborníků a dalších stakeholderů do samosprávních aktivit města prostřednictvím participačních nástrojů na různé úrovni odbornosti (identifikace a vybudování osobního vztahu s městem)
24.2 Zasazení participačních nástrojů do samosprávných procesů města ve více úrovních (podle míry zájmu, aktivity a odborné způsobilosti občanů)
24.3 Vytvoření a provoz jednotného informačního webového portálu participace, ve kterém budou v přehledné, strukturované a srozumitelné formě představeny oblasti možného vnějšího zapojení do veřejné správy, definovány jednotlivé participační persony a stanoveny transparentní způsoby, jak je možné do konkrétní participační persony vstoupit
24.4 Využít všech dostupných forem komunikace a technologií pro rovné zapojení všech skupin obyvatel do komunikace s veřejnou správou
25. Město otevřené v oblasti dat
25.1 Tvorba otevřených dat je součástí všech datových procesů města i městských firem, veškerá data jsou katalogizována, otevřená data pak i zveřejňována
25.2 Aplikace a služby postavené nad otevřenými daty
TISK
i